Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Berenschot

Opmerkelijke inzichten leiden al zeventig jaar tot opmerkelijke resultaten

Organisatieadviesbureau Berenschot realiseert voor zijn opdrachtgevers opmerkelijke resultaten die hen op voorsprong zetten. Die zijn gebaseerd op net zo opmerkelijke inzichten die het adviesbedrijf, gedreven door impulsen uit de markt, binnen het eigen R&D-laboratorium en in samenwerking met universiteiten ontwikkelt. "Berenschot speelt mee in de kennisvoorhoede. Dat is cruciaal voor het vormgeven van de toekomst van ondernemingen en organisaties. Wij reiken ondernemers en bestuurders daarvoor het instrumentarium aan", zegt prof.dr. Theo Camps, voorzitter van Berenschot Groep.

De geschiedenis van Berenschot weerspiegelt de maatschappelijke en economische ontwikkeling in Nederland in de afgelopen zeventig jaar. Het adviesbedrijf, opgericht in de crisisjaren voor de Tweede Wereldoorlog, is onlosmakelijk verbonden met de periode van wederopbouw, de opkomst van de verzorgingsstaat, de olievlek die marktwerking heet, het ontstaan van de Europese Unie, de mondialiseringstendens en de internationalisering van de economie, plus de karakterverandering die de Nederlandse economie in de laatste halve eeuw heeft ondergaan: de verschuiving richting dienstensector. Berenschot is een Nederlands bureau met een internationale oriëntatie en is reeds tientallen jaren in Brussel aanwezig. Bovendien is het bedrijf meer dan twintig jaar kernpartner in E-I Consulting Group, het samenwerkingsverband van organisatieadviesbureaus in de belangrijkste lidstaten van de Europese Unie.

Complexe samenleving
"Berenschot heeft met die ontwikkeling meebewogen, is meegegroeid met de toenemende complexiteit van de samenleving en zo geëvolueerd van ingenieursbedrijf dat zich bezighield met optimaliseringsvraagstukken in de productiesector tot een raadgevend bureau dat zich richt op vraagstukken die mens en organisatie raken; de ontwikkeling van de menselijke kant van organisaties, zeg maar", stelt prof.dr. Theo Camps vast. "Dit betekent dat er zich in organisaties en bedrijven zelden eenvoudige vraagstukken voordoen. Het gaat vrijwel altijd om een multidisciplinaire aanpak daarvan, van bedrijfs- en bestuurskunde tot en met sociale psychologie. Publiek-private samenwerkingsprojecten bijvoorbeeld – de ontwikkeling van een tunnel, weg of bedrijventerrein – hebben al die dimensies in zich."
"De kern van het adviesbedrijf bestaat dus uit geprofileerde professionals, die binnen de vraagstukken waarmee we bezig zijn altijd worden geconfronteerd met de menselijke kant van de zaak, los van de techniek. Uiteindelijk gaat het om gedrag en normen, daar hebben we verstand van. Sterker, we leggen de relatie met de ondernemingsstructuur. Doen we dat niet, dan beschouwen we maar de helft van het organisatievraagstuk en komen er halve oplossingen op tafel."
De kerndisciplines zijn het fundament onder een breed portfolio, dat een veelheid van markten bestrijkt: procesindustrie, openbaar bestuur en overheden, handel, hoogwaardige dienstverlening en maatschappelijke ondernemingen zoals woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen.

Kennisinstituut
Berenschot pretendeert, met die langjarige traditie achter zich, in staat te zijn opdrachtgevers met nieuwe inzichten te verrassen, inzichten die garant staan voor opmerkelijke resultaten. Dat komt niet uit de lucht vallen. De Berenschot Fundatie is een stichting die consultants de mogelijkheid geeft onderzoek te doen, gericht op onderwerpen die de toekomst van mens en samenleving raken. Daarbij
worden vaak externe bedrijven betrokken.
"Berenschot Fundatie is ons R&D-laboratorium. Daarnaast hebben we een rechtstreekse verbinding met de meeste Nederlandse universiteiten en participeren we in executive onderwijs. Door deze initiatieven houden we contact met de kennisvoorhoede, ja, lopen daarin mee. Opdrachtgevers, werknemers en jong talent weten dat te waarderen."
"Kennisontwikkeling is immers een van de pijlers waarop Berenschot staat. We verwerven nieuwe inzichten en maken die toepasbaar voor onze opdrachtgevers. Dialoog met de markt is daarin cruciaal. Met welke vraagstukken worstelen opdrachtgevers, waar worden we voor gevraagd? We steken veel energie in het identificeren daarvan. Onder meer met rondetafelconferenties, seminars en lunchsessies, waarin strategische toekomstverkenning en positioneringsvraagstukken, kortom, de onderneming in een toekomstige context, centraal staan. Het is onze plicht aan toekomstbeelden betekenis te geven."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meerwaarde
"Een en ander heeft direct te maken met
de toenemende snelheid in de maatschappij. De ondernemer moet in staat zijn in scenario's, in mogelijkheden te denken, en snel in te spelen op de turbulentie in de markt of op nieuwe technologieën. We reiken ondernemers het instrumentarium aan, waarmee zij de slag om de toekomst aankunnen. Dat is een belangrijk deel van ons werk; daarin zit onze meerwaarde. Herkent de ondernemer dat niet, dan dreigt de ontwikkeling van zijn bedrijf te stagneren."
"We merken dat relaties het op prijs stellen als we onze inzichten in de ontwikkelingen in bepaalde segmenten met hen willen delen, ook als er geen concrete opdracht aan de orde is. We leven in een tijd van wederkerigheid. Opdrachtgevers hebben ons nodig en omgekeerd."
Berenschot staat voor een inspirerende omgeving waarin gemotiveerde en toegewijde professionals opdrachtgevers vanuit een onafhankelijke positie bijstaan met hoogwaardig advies: dat is het plezier dat Theo Camps aan werken bij het bureau ontleent. "Berenschot is een toegankelijk adviesbedrijf met een vleugje chic, dat tegelijkertijd vernieuwend en degelijk is."