Gaat het nu goed of slecht met de industrie? Als krantenlezer weet je het soms even niet meer.
De industrie zit in de lift, meldt de Stichting voor Industriebeleid en Communicatie (SIC), half maart in een rapport. De komende jaren wordt het zoeken naar geschikt personeel om al die industriële productiebanen in te vullen.
Maar wacht eens even. Was daar twee jaar geleden niet een rapport van Berenschot? Over precies hetzelfde onderwerp? Deeltijdhoogleraar Math de Vaan luidde daarin de noodklok over de Brabantse en Limburgse maakindustrie. Die konden nauwelijks nog concurreren met landen als China en Polen. Als het zo doorging, zouden maar liefst 90.000 banen in de maakindustrie voorgoed verdwijnen naar dit soort lagelonenlanden.
Twee jaar later groeit de industrie als kool en is personeelstekort een nijpend probleem. Hoe kan dit? Het doet denken aan het dreigement van Philips om witteboordenbanen permanent naar Azië te verhuizen, een paar jaar terug. ‘Philips overweegt Nederland te verlaten’, was de boodschap. Later gaf de concerntop doodleuk toe de zaak iets scherper te hebben neergezet dan het geval was. Pas dan krijg je in Nederland de bal aan het rollen. Het heeft er alle schijn van dat Berenschot en de SIC hetzelfde spel spelen. Heren, meldt u zich voortaan meteen bij Economische Zaken, zonder eerst de noodklok te luiden in een twijfelachtig rapportje.



