Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Actueel – Is het prettig in de wereld van de dozenschuivers?

Hoe leuk is het nog om in de top van een computerbedrijf te zitten? Dell en Apple hebben problemen met de Amerikaanse waakhond SEC en HP spant momenteel de kroon met rel op rel.

Er zijn nog weinig it-managers die bij het aanschaffen van de noodzakelijke laptops met droge ogen durven beweren dat het ene merk echt tien klassen beter is dan het andere. Als er één wereld is waarin design, service, imago èn prijs de voorkeuren bepalen, is het wel de wereld van de dozenschuivers, zoals de computerhandel weinig liefkozend wordt aangeduid.
Qua imago zitten twee van de grote jongens inmiddels danig in de problemen. Een internationaal journalistengezelschap dat onlangs naar New York afreisde om de Dell-topmannen Michael Dell en Kevin Rollins het vuur eens aan de schenen te leggen over de financiële problemen van het bedrijf, kwam van een koude kermis thuis. Het was een prima trip (de New York Yankees wonnen ruim en shoppen blijft in de VS een stuk leuker dan hier, qua prijs), maar Dell vertelde louter goed nieuws. Over nieuwe producten en vooral de nieuwe strategie, die er in hoofdzaak op neer komt dat de klant nog beter behandeld gaat worden dan (natuurlijk) altijd al gebeurde. Niet onlogisch trouwens, als je (samen met branchegenoot Apple overigens) bij de SEC onder vuur ligt en je de meeting met de beursanalisten daarom moet uitstellen.
En dan nog: de problemen bij Dell, dat misschien van de Nasdaq wordt geweerd, vallen in het niet bij die van een andere computerreus: HP. Een onderzoek naar een lek binnen de directie, pogingen te infiltreren bij belangrijke media, het aftreden van bestuursvoorzitter Dunn; het duidt er allemaal op dat HP het met imago even niet gaat redden op de kopersmarkt die de computerwereld nu eenmaal is. Zeker zakelijke klanten hebben toch een grote voorliefde voor een bedrijf dat stabiel overkomt en daarvan is zeker bij HP op dit moment geen sprake. Al herstelde de beurskoers zich razendsnel van de schandalen, het is voorwaar geen pretje dozenschuiver te zijn.
Voor Dell was in Nederland op de valreep goed nieuws. Voor het eerst sinds het merk in 1991 naar Nederland kwam, is Dell de nummer 1 in de computermarkt. Met een marktaandeel van 32,5 procent ging het de jarenlange marktleider HP voorbij. Afluisteren is misschien zilver, zwijgen loont wel…

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.