Loyaliteitsbonussen en behoudbureaus moeten werkgevers helpen om personeel langer aan hen te binden.
Volgens een onderzoek van een grote verzekeraar hebben loyaliteitsbonussen en behoudbureaus de toekomst in de strijd van werkgevers om de trouwe medewerker. Ik mag toch hopen van niet. Dan gaan we weer een put dempen als het kalf al lang en breed vergaan is. Wat is de winst voor een bedrijf om een medewerker die al met een half been buiten staat, met de moed der wanhoop binnen te houden door maar met geld te gaan strooien? Als geld al de belangrijkste motivator zou zijn voor medewerkers, wat ik waag te betwijfelen.
Je moet het probleem een stap voor zijn, door ervoor te zorgen dat toppers niet weg wíllen. Natuurlijk vraagt de nieuwe generatie daarbij om andere zaken dan de generaties voor hen, maar speel daar op in. Beloon ze goed. Investeer in randvoorwaarden als een bedrijfscrèche of thuiswerken. Bied medewerkers de ruimte voor zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. Stuur ze naar trainingen, cursussen en coach ze. Zorg ervoor dat ze carrière kunnen maken, als ze daar aan toe zijn.
En willen mensen ondanks dat toch nog weg? Dan houden geen tien bonussen hen tegen. Bovendien, blijven ze wel, dan zit je met een werknemer die slechts vanwege het geld is blijven zitten. En dat is ook niet wat je als bedrijf moet willen. Werkgevers moeten zich niet laten leiden door angst. Loyaliteit koop je niet, loyaliteit moet je verdienen.