Goed nieuws uit de creatieve industrie. Gidsy, een internet start-up van twee Nederlandse broers, krijgt een investering van 1,2 miljoen euro en acteur Ashton Kuchner is een van de geldschieters. Helaas is deze Nederlandse groeiparel niet gevestigd in Amsterdam, de zelfverklaarde 'leading creative city', maar in Berlijn.
De creatieve industrie en de creatieve klasse zijn begrippen die aan het begin van deze eeuw postvatten dankzij de Amerikaanse politicoloog en filosoof Richard Florida. In zijn boek 'The Rise of The Creative Class' hamert Florida erop dat creatieve klasse cruciaal is voor de ontwikkeling van een stad. Zonder creatieven zou een stad geen toekomst hebben.
Er is veel kritiek op deze wat simplistische these. Zo neemt het aantal banen en aantal snelgroeiende bedrijven in de steden die goed scoren op Florida’s Creative Index helemaal niet harder toe dan elders. Desondanks is Florida een veelgevraagd spreker en adviseur. Zijn ideeën zijn ook door veel Europese steden omarmd. Zij maken het aanjagen van de creatieve industrie vaak tot een van de speerpunten van het stedelijk beleid.
Dat het snel kan gaan in het land van de creatieven is wel duidelijk. Het nu opeens toonaangevende Berlijn had volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel in 2007 nog de boot gemist. Talinn, Amsterdam, Dublin en Barcelona stonden toen wel op het lijstje van steden met de grootste creatieve klasse.
MT zet acht steden die aantrekkelijk zijn voor de creatieve klasse in willekeurige volgorde op een rij: