Tevreden klanten: het cumulatieve percentage respondenten dat de diensten van genoemd bureau als ‘goed', ‘zeer goed' of ‘uitstekend' beoordeelt. Eronder het klantenpercentage dat het bureau als ‘uitstekend' kwalificeert.
Plaats Bedrijf
1 de Jong & Laan
2 PricewaterhouseCoopers Accountants
3 GIBO Groep
4 Alfa Accountants en Adviseurs
5 AKD Prinsen van Wijmen
6 Ernst & Young Accountants
7 Loyens & Loeff
8 Deloitte Accountants
9 BDO Accountants & Adviseurs
10 Abab Accountants
11 Berk Accountants en Belastingadviseurs
12 KPMG Accountants
13 Mazars
14 Arenthals Grant Thornton
1 de Jong & Laan
Tevreden klanten 93 %
Waarvan ‘uitstekend' 14 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van klachten oplossen, budgetbewaking, prijs-kwaliteitverhouding, inhoudelijke kennis, ‘aan te bevelen bij derden' en gewenste toekomstige samenwerking.
In het mkb, de non-profit en de agrarische sector in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland klagen ze over van alles en nog wat, maar niet over de accountants en adviseurs van De Jong & Laan. Veertien respondenten, afkomstig uit de sectoren en provincies waar het accountantskantoor zijn diensten aanbiedt, hebben niets aan te merken op de manier waarop De Jong & Laan klachten oplost, zijn budgetbewaking, inhoudelijke kennis en verhouding tussen prijs en kwaliteit. Ze delen hun ervaringen met derden en hebben de afspraken met De Jong & Laan voor volgend jaar alweer in de agenda staan. Vorig jaar werd De Jong & Laan ook al eerste. Ook toen de beste op bijna alle onderdelen. 't Kon minder.
2 PricewaterhouseCoopers Accountants
Tevreden klanten 93 %
Uitstekend 0 %
Bij PricewaterhouseCoopers zullen ze het voor kennisgeving aannemen dat de Jong & Laan, hoofdkantoor in Vroomshoop, Overijssel, eerste wordt in de sector accountants en belastingadviseurs. PwC heeft maar drie concurrenten, de andere drie van de vier grote accountantskantoren. En van die Vier wordt PwC eerste. Geen opzienbarende scores op onderdelen; de accountants van PwC zijn even bezig (9de op tijdplanning, 68 procent tevreden klanten) en als men prijs vergelijkt met kwaliteit behoren ze tot de duurdere in de lijst (10de, 61 procent). Als aan het eind de cijfers maar kloppen: 93 procent van 28 klanten is tevreden.
3 GIBO Groep
Tevreden klanten 92 %
Uitstekend 15 %
De accountants en adviseurs van de GIBO Groep komen weer bij heel andere klanten over de vloer, thuis, op de boerderij, in het mkb, in Haaksbergen, Hardenberg, in Lichtenvoorde, diep in de Achterhoek. Er vinden gesprekken plaats die hier door 13 klanten worden gewaardeerd met onder meer een tweede plek op ‘inhoudelijke kennis' (92 procent tevreden). Zaken als flexibiliteit, tijd en onafhankelijk advies, ze staan hier in percentages weergegeven, maar ze hebben aan weerszijden van de A10 een andere betekenis dan in Lichtenvoorde. Het is goed dat daar ook accountants komen, en dat ze worden gewaardeerd, hier door 92 procent. GIBO heeft zijn hoofdkantoor in Arnhem en heeft overigens vestigingen in heel Nederland, ook langs de A10.
4 Alfa Accountants en Adviseurs
Tevreden klanten 92 %
Uitstekend 8 %
Zie De Jong & Laan en GIBO Groep. Regio, persoonlijk contact, méér dan cijfers alleen. Op de website van Alfa staat een voorbeeld van een varkenshouder die zijn bedrijf ombouwde tot een golfbaan van 18 holes. Een ideetje van de Alfa-accountant, die hier niet voor niets door dertien klanten hoog wordt gewaardeerd op het onderdeel ‘flexibiliteit' (2de in de branche, 92 procent tevreden). In de branchelijst stijgt Alfa van de tiende naar de vierde plaats.
5 AKD Prinsen van Wijmen
Tevreden klanten 92 %
Uitstekend 0 %
Een strategische alliantie met Deloitte is de meest waarschijnlijke reden dat advocaten- en notarissenkantoor AKD Prinsen van Wijmen hier vermeld staat in de lijst met accountants en belastingadviseurs. Of het heeft iets te maken met het gegeven dat ‘als je alles zwart op wit hebt, er toch weer grijstinten blijken te zijn,' zoals een van de filosofisch getinte uitspraken luidt waarmee de corporate communicatie van AKD is versierd. Aan de cijfers in de MT100 is niets grijs: derde op het onderdeel klachten oplossen (83 procent van 12 klanten tevreden), derde op prijs-kwaliteitverhouding (75 procent).
6 Ernst & Young Accountants
Tevreden klanten 91 %
Uitstekend 0 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van tijdplanning en onafhankelijkheid van het advies. Elders in deze MT100 vermeld in diverse andere takken van advies, die, zoals bekend, sinds het begin van deze eeuw strikt gescheiden zijn van de controlerende taken van de accountant. Bij Ernst & Young zitten de regels er goed in, althans volgens 23 klanten, die hier allemaal tevreden zijn over de onafhankelijkheid van de Ernst & Young-accountants. Die deden hun werk en gingen weg toen het klaar was, onberispelijk, stipt (ook eerste op tijdplanning). Tweede van de Grote Vier.
7 Loyens & Loeff
Tevreden klanten 89 %
Uitstekend 22 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van flexibiliteit. Geïntegreerde dienstverlening bij Loyens & Loeff, van samenwerkende advocaten, belastingadviseurs en notarissen. Ondertussen worden de disciplines die Loyens & Loeff in huis heeft, geïntegreerd en wel, door de klanten opvallend wisselend gewaardeerd. Staan de advocaten en notarissen in hun eigen branche onderaan, met zorgwekkende cijfers over de klanttevredenheid, de belastingadviseurs doen het hier een stuk beter. Het zijn mensen waar mee te praten valt, eerste in de branche op ‘flexibiliteit'. Vier van achttien klanten kregen zelfs ‘uitstekend' belastingadvies. Moeten de belastingadviseurs hun collega's op kantoor nog maar eens uitleggen waar 'm dat nou in zit, tevreden klanten.
8 Deloitte Accountants
Tevreden klanten 89 %
Uitstekend 0 %
Ook zonder de mooie toevoeging ‘& Touche', dat nog figureert in de naam van het wereldconcern Deloitte Touche Tohmatsu, is Deloitte in Nederland net wat groter dan de ander drie van de Big Four, sinds de overname in 2002 van
het toen tot de Big Five behorende Andersen. Ook de meeste respondenten in de branche, 36, die de activiteiten van Deloitte's accountants en belastingadviseurs gewoon, gemiddeld waarderen. Zevende, achtste plekken op onderdelen, hier eens een derde, daar eens een tiende plek, het is niets bijzonders, er is niets opvallends aan, en in de wereld van de accountancy is dat eigenlijk ook maar het beste.
9 BDO Accountants & Adviseurs
Tevreden klanten 88 %
Uitstekend 0 %
Zestien respondenten werden bevrijd van knellende banden, monsterachtige enen, nullen en ander cijfermatig onheil door BDO Accountants & Adviseurs. Dank je wel, zeggen veertien van hen. Ze waren zelf ongestoord bezig met hun eigenlijke business terwijl de BDO-accountants hun rekenmachines trokken voor een tijdrovend (13de op ‘tijdplanning', 56 procent tevreden klanten) en duur (14de op ‘budgetbewaking', 50 procent) gevecht met de boeken, ook in vergelijking met wat het opleverde (13de op ‘prijs-kwaliteitsverhouding', 50 procent).
10 Abab Accountants
Tevreden klanten 86 %
Uitstekend 14 %
Vorig jaar kwam Abab Accountants, Belastingadviseurs en Juristen, ooit uit de Noord-Brabantse Christelijke Boerenbond voortgekomen, in de MT100 ineens terecht op de laatste plaats in de branche van accountants en belastingadviseurs, met nog maar 50 procent tevreden klanten. Na regen kwam zonneschijn, wisten ze uit de rijke, in Brabantse klei gewortelde historie: vier plekken winst, 86 procent tevreden klanten. Vijfde op het onderdeel ‘flexibiliteit', vierde op tijdplanning, vijfde op ‘onafhankelijkheid'.
11 Berk Accountants en Belastingadviseurs
Tevreden klanten 75 %
Uitstekend 13 %
Een informele sfeer, openheid en onderlinge betrokkenheid zijn kenmerkend voor Berk, zoals ze kenmerkend zijn voor elk accountantskantoor, elk bedrijf bijna. Het bijzondere van Berk is dat 60 procent van de klanten bestaat uit familiebedrijven. Twee jaar geleden hielpen ze Berk nog aan een eerste plek in de branche en een tweede in een toen opgemaakte overall MT100-lijst. Nu wordt Berk elfde, omdat vier van zestien klanten niet helemaal content zijn. De klachten werden verholpen zoals ze dat in de betere families gewend zijn, vierde op dat onderdeel.
12 KPMG Accountants
Tevreden klanten 75 %
Uitstekend 5 %
Vierde van de Vier, net als vorig jaar, en ook nog vier plekken gezakt in de branche. Nou maken grote bedrijven als KPMG zich niet druk om een onderzoek meer of minder, maar voor een bedrijf dat ‘toonaangevend' wil zijn in ‘Audit, Tax & Advisory' en zegt te streven naar de beste reputatie in de branche geven de cijfers toch te denken. Vijf van twintig klanten kwamen niet tot het oordeel ‘tevreden'. Op onderdelen is de waardering nog lager, rond 60 procent.
13 Mazars
Tevreden klanten 73 %
Uitstekend 20 %
Mazars is van alles tegelijk, geïntegreerd, onafhankelijk, Europees, voortgekomen uit de samenwerking tussen Paardekooper & Hoffman, boekhouders te Rotterdam, en het Franse Mazars. Constante factor is de vertegenwoordiging in de laagste regionen in het lijstje met accountants en belastingadviseurs in de MT100. Ze moeten je liggen, de accountants van Mazars: drie van vijftien klanten lopen met ze weg. Time flies while you're having fun: 14de op tijdplanning, 47 procent tevreden.
14 Arenthals Grant Thornton
Tevreden klanten 58 %
Uitstekend 0 %
Het was niet het jaar van Arenthals Grant Thornton. Veertiende en laatste, met maar 58 procent (zeven van twaalf) tevreden klanten. Klachten werden maar in de helft van de gevallen naar bevrediging afgehandeld, over prijs afgezet tegen kwaliteit is ook maar de helft tevreden. Het zijn gegevens waarbij accountants een bakje troost kunnen gebruiken, en het goede nieuws is dan ook dat nieuwe medewerkers van Arenthals Grant Thornton allemaal een Nespresso Le Cube cadeau krijgen.