Dat blijkt uit de jaarlijkse cijfers van het Europees Octrooibureau (EOB). Het aantal octrooien dat in 2016 verleend werd aan Nederlandse bedrijven laat de sterkste groei in tien jaar tijd zien. Philips staat – evenals vorig jaar – wereldwijd op nummer 1 als het gaat om octrooiaanvragen. In totaal probeerde het bedrijf uit Eindhoven 2568 keer een product exclusief te kunnen verkopen, ‘slechts’ 872 keer werd de aanvraag goedgekeurd.
Aanvraag versus toekenning
Het grote verschil tussen de aanvraag en verlening van octrooien is een trend in de cijfers: terwijl het aantal verleende octrooien met zo’n 40 procent steeg, nam het aantal aanvragen in 2016 met zo’n 3,6 procent af tot 6889. Vooral de biotechnologiesector diende minder dan de helft van het aantal aanvragen in, vergeleken met vorig jaar. Binnen de computer- en medische technologie steeg het aantal aanvragen wel.
Verdeling octrooien
Het Chinese Huawei staat op plek 2 met het aantal aangevraagde octrooien, gevolgd door Samsung en LG. Nederlandse bedrijven als NXP, DSM, Unilever, Shell en ASML zorgen ervoor dat Nederland wereldwijd de zevende plek bemachtigt wat betreft het aantal ingediende octrooiaanvragen, in Europa staan we op nummer 4.
Europa is de grootste aanvrager van octrooien: 48 procent van de verzoeken komen van dit continent. Vooral Duitsland en Frankrijk spelen daarbij een grote rol. Amerika staat op de tweede plek, met 25 procent van de aanvragen. Opvallend is wel dat zij afgelopen jaar bijna 6 procent minder aanvragen deden dan het jaar daarvoor. De sterkste groeiers in Azië zijn China en Zuid-Korea, met een respectievelijke toename van 24,8 en 6,5 procent van het aantal octrooiaanvragen.