Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aankomend Heineken-topman Ruys

Ruys luidt de naam. Anthony Ruys. En hij is telg uit een fameus maritiem geslacht. Vanaf volgend jaar gaat hij Heineken op koers houden en dat betekent véél acquisities. Iets waar de huidige tweede man goed in is.

Rio de Janeiro, 27 september jongstleden. Verschrikt stapt Anthony Ruys uit de lift van hotel Intercontinental. Het flitslicht van de fotograaf doet hem even met de ogen knipperen. Dan ontwaart hij twee verslaggevers. “Vlug naar de KLM,” roept hij naar marketingdirecteur René Graafland en vice-president Latijns-Amerika Michiel Egeler. Maar de twee verslaggevers van Dinheiro, het Braziliaanse equivalent van het Financieele Dagblad, laten zich niet zomaar afpoeieren. Ze vermoeden dat Ruys sowieso een makkelijk slachtoffer is. De man heeft geen enkele ervaring met publiciteit. Hun knipselmap bevat alleen de aankondiging dat Ruys in april 2002 de nieuwe topman van Heineken zal worden. Meer is er niet over hem bekend.
“Is de overname van Kaiser nu rond?,” vraagt een van de verslaggevers.
“Dit is niet meer dan een routinebezoek,” reageert Ruys geïrriteerd.
“Drie hoge Heineken-functionarissen die een routinebezoek afleggen,” riposteert de andere verslaggever cynisch. “Dat hoeven we toch niet te geloven?”
De volgende dag opent Dinheiro met de kop: 'Een geheim bezoek van Heineken'. In het artikel worden details onthuld over waar en met welke Kaiser-functionarissen er precies is gesproken.

Ruys zit met een probleem. Heineken-topman Karel Vuursteen zal, mocht hij deze krant ooit onder ogen krijgen, absoluut not amused zijn. Freddy Heineken ook niet. Weliswaar komt hij, sinds zijn lichte attaque, nauwelijks meer op het Amsterdamse Kleine Gartmanplantsoen, maar zijn secretaresse reist wel dagelijks naar Noordwijk af, alwaar Heineken het reilen en zeilen van zijn levensvervulling nauwlettend in de gaten houdt.
Een week eerder hulde Karel Vuursteen zich tijdens de toelichting op de halfjaarcijfers nog in absoluut stilzwijgen over de acquisitieplannen. “Als cadeautje voor de beleggers hoop ik dat we nog een interessante acquisitie tot stand kunnen brengen. Nee, ik ga niet zeggen om welke het gaat.” Die kandidaat wordt dus de Braziliaanse brouwer Kaiser. Volgens Dinheiro zijn de overnamebesprekingen zo goed als rond.

Op de Heineken-burelen aan het Amsterdamse Kleine Gartmanplantsoen zal het voortijdig uitlekken van dit nieuws absoluut niet tot een clash tussen de huidige en de toekomstige bestuursvoorzitter leiden. Anthony Ruys is geen type voor clashes. Hij is van het type diplomaat. Karel Vuursteen en zijn opvolger lijken dan ook elkaars tegenpolen. Karel Vuursteen is meer van het type ouwe-jongens-krentenbrood. “Als er een beeldschone vrouw langskomt, heb je twee mogelijkheden: je laat haar lopen of niet,” poneerde hij onlangs nog in het blad Management Scope. Dergelijke frivoliteiten zal Ruys nimmer bezigen.
“Hij is nogal discreet,” weet ook Barbara Smit, onder meer auteur van het boek Heineken, een leven in de brouwerij. “Als je hem naast Vuursteen ziet zitten, valt hij ook absoluut niet op. Ruys komt veel meer over als een gepolijste man. Ik denk dat Freddy Heineken meer van Karel Vuursteen gecharmeerd is. De benoeming van Ruys heeft me dan ook zéér verbaasd. Tijdens de research voor mijn boek heb ik zijn naam ook zelden horen vallen. Hij is gewoon niet zo kleurrijk als zijn voorgangers. Maar hij is wel een goede marketeer en hij spreekt vloeiend Spaans. Dat is belangrijke voor acquisities in Zuid-Amerika.”

Opvallende nevenfuncties
Who the hell is Anthony Ruys? Een vraag die de afgelopen weken wereldwijd in financiële kringen is gesteld. De échte speurders onder de analisten stuitten daarbij op merkwaardige details. Een man met zo'n low profile. Maar dan als nevenfunctie wel een commissariaat bij het Amerikaanse technologieconcern Gtech. Een bedrijf dat vooral systemen voor de loterij- en gokindustrie maakt. En ook een commissariaat bij de Spaanse NH Hoteles, dat recentelijk het Nederlandse Krasnapolsky/Golden Tulip heeft overgenomen. Bij beide nevenfuncties lijkt er op zich wel sprake van synergie. Het draait uiteindelijk allemaal om bier. Iedereen die ooit in Las Vegas is geweest, weet dat Heineken daar in een hevige concurrentieslag met het Duitse Becks is verwikkeld. Heineken en Becks zijn de lokkertjes om gokkers binnen te krijgen. Beide merken worden door de casino's voor lage prijzen aangeboden. Zo lok je gokkers en creëer je als Europese brouwer nieuwe markten. Handig dus om een vinger in de pap te hebben in die gokindustrie. Analisten constateerden de afgelopen weken alleen wel verbaasd dat Ruys al vóór zijn overstap naar Heineken dat commissariaat aanvaardde. Was dat, die invloed binnen een groot Amerikaans bedrijf, voor Heineken de reden om hem bij Unilever weg te halen?

En zo zijn er vele raadsels rond de komende topman van Heineken. Raadsel één is: waarom Freddy Heineken hem tot opvolger heeft benoemd. De enige man die daar antwoord op kan geven, weigert dat categorisch. Toch staat vast dat Ruys afgelopen zomer in zijn villa in het Zuid-Franse Antibes uitgebreid door Freddy Heineken is gescreend. “Ruys en Heineken lijken op het eerste gezicht natuurlijk elkaars tegenpolen,” analyseert iemand uit de hogere regionen van Unilever. “Maar ze hebben één ding gemeen; hun hang naar aristocratie. Ruys is een echte aristocraat, meneer Heineken probeert dat te zijn, maar valt regelmatig door de mand. Het moet dat aristocratische zijn dat meneer Heineken aanspreekt. Maar hij is natuurlijk bovenal om praktische redenen benoemd. Het werd begin jaren negentig duidelijk dat Heineken zijn verdere expansie uitsluitend door buitenlandse acquisities kon realiseren. Ruys heeft met die acquisities bij Unilever veel ervaring opgedaan. Dus werd hij in 1993 bij Heineken binnengehaald.”

Ruys start in 1974 bij Unilever zijn carrière. Hij voelt er niets voor om in de voetsporen van zijn vader te treden. Deze was topman van de Scheepvaart Unie. Het fameuze schip de Willem Ruys is naar een neef van zijn vader vernoemd. Unilever zendt hem al snel naar Colombia uit. Daar leert hij Spaans en perfectioneert er zijn diplomatieke gaven. “Mede door zijn aimabele, maar toch aristocratische uitstraling en zijn tactvolle optreden, heeft hij vooral internationaal veel voor Unilever betekend,” meldt dezelfde bron binnen Unilever.
Eén blik op de ledenlijst van de Vereniging Rembrandt, waarvan Ruys bestuurslid is, leert dat de man niet hoeft te solliciteren en waarschijnlijk ook niet door een headhunter bij Heineken is binnengehaald. Dat is – wanneer je tot dit elitaire gezelschap van de Vereniging Rembrandt behoort – nergens voor nodig. Hier lijkt sprake van een geheim old boys network met klinkende namen als Groenink en Loudon. Maar behalve met lobbyen houden de bestuursleden en adviseurs zich wel degelijk ook met kunst bezig. “Ik ken Athony Ruys als een man met een groot hart voor kunst en cultuur,” zegt Ronald de Leeuw, hoofddirecteur van het Rijksmuseum. “Deze man is heel plezierig in de omgang, maar toch bijzonder slagvaardig.” Daar weten ze bij het Braziliaanse Kaiser inmiddels waarschijnlijk álles van.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Anthony Ruys

Burgerlijke staat gehuwd, twee zoons
Woont in Wassenaar
Markant is veel meer gentleman dan zijn voorgangers
Hobby's zeilen en kunst


Curriculum
1947 geboren te Antwerpen
1973 Handelsrecht RUU,
1974 Harvard Business School
1974-1993 Unilever
1980 Marketing directeur Cogra Lever SA Colombia
1987 Voorzitter directie Van den Bergh Nederland
1989 Senior Regional Manager Foods Executive
North Europe Region

1993 vice-voorzitter Raad van Bestuur Heineken