Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aandeelhoudersclub trekt op met FNV Bondgenoten

De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) wil samen met vakbond FNV Bondgenoten optrekken om meer zeggenschap te krijgen over de koers van een bedrijf. Tijdens een actiebijeenkomst van de vakbond toonde VEB-directeur Peter Paul de Vries, gekleed in een fel oranje actiejasje van de FNV, zich solidair met onrust onder werknemers van Unilever en ABN Amro.

Circa vijftig actievoerders en FNV-bestuurders voerden dinsdagochtend actie voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering van Unilever in het Rotterdamse World Trade Center dat tegenover een groot bankgebouw van ABN Amro is gevestigd. Voorzitter Henk van der Kolk van Bondgenoten zei daar dat bij beide bedrijven “de balans zoek is” en dat ondernemingen “een speeltje zijn geworden van het durfkapitaal.”

De Vries vindt niet dat de aandeelhoudersmacht te ver is doorgeslagen, zoals de vakbeweging beweert. Volgens hem hebben beleggers juist nog te weinig te zeggen, maar dat geldt in zijn ogen ook voor werknemers. “Het is de bedrijfstop die het nu voor het zeggen heeft.” Dat blijkt volgens hem ook uit het feit dat topmanagers zichzelf nog steeds flinke beloningen kunnen toebedelen, terwijl ze beknibbelen op loonkosten. De VEB-voorman riep de vakbond op meer werk te maken van het recht van het personeel om een commissaris voor te dragen, die het beleid van een bedrijf kan controleren.

Volgens Van der Kolk gaat FNV Bondgenoten nu ook samen met de VEB uitzoeken hoe vakbonden, werknemers en aandeelhouders sneller naar de Ondernemingskamer kunnen stappen om wanbeleid en onredelijke beloningen aan te pakken.

Bron: Fembusiness.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.