Deze bedrijven vergroenen hun omgeving met tuinen en andere natuur. 'Frits de slechtvalk heeft al 46.000 likes!'
Van oudsher zijn het niet de grootste vrienden, de natuurorganisaties en het Nederlandse bedrijfsleven. Maar de laatste jaren lijkt een kentering gaande. Sinds 2005 werken de grootste Nederlandse natuurorganisaties, verenigd in de IUCN NL, bijvoorbeeld samen met het bedrijfsleven aan vergroening van de werkomgeving. 'Steeds meer organisaties zien de waarde van natuur in', zegt Daan Wensing van IUCN NL. 'Toen wij met ons programma begonnen was iets als klimaatverandering of het verlies aan biodiversiteit nog geen onderwerp op de agenda. Nu is het besef van het belang van de natuur er wel degelijk, zeker op het hoogste niveau van het bedrijfsleven. Alle organisaties uit ons netwerk hebben acties om hun processen te verduurzamen.'
Goed voor natuur, bedrijf en mens
De IUCN NL praat met de 20 grootste bedrijven van Nederland over vergroening, duurzaamheid en biodiversiteit. Onder de naam ‘Leaders for Nature’ wordt in dit netwerk kennis uitgewisseld, worden pilotprojecten gestart en worden gezamenlijke doelen gesteld. Niet alleen omdat het goed is voor de natuur, maar ook omdat het goed is voor de bedrijven en de mensen die er werken. Volgens Agnes van den Berg, hoogleraar natuurbeleving aan de Rijksuniversiteit Groningen, kan de economie veel baat hebben bij groene tuinen op kantoorterreinen. 'Een groene omgeving reduceert stress en verhoogt de concentratie. Planten op de werkplek hebben een positief effect op de productiviteit, vooral bij taken die een beroep doen op de creativiteit. Ook het ziekteverzuim gaat omlaag. Werknemers die op een mooie natuurtuin kijken of dagelijks een lunchwandeling ondernemen hebben daar aantoonbaar baat bij.'
Foto van natuur werkt ook
De positieve invloed van de natuur komt waarschijnlijk door de grillige en gevarieerde vormen van planten en bomen. Daar zijn onze ogen evolutionair gezien aan gewend en daardoor werkt het ontspannend. Een door mensen gemaakte stedelijke omgeving is veel rechtlijniger en levert daardoor juist stress op. Van den Berg: 'Uit onderzoek blijkt dat alleen al het kijken naar een foto van een natuurlandschap rustgevend werkt.'
Negen voorbeelden van bedrijven die de natuur in hun omgeving haar gang laten gaan, en wat dat oplevert: