Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 wellnesstrends voor fitte werknemers

Wat zijn de trends om je werknemers fit en tevreden te houden? Een aantal bedrijven heeft ze nu al in huis voor hun werknemers. 

Fitnesstrends komen en gaan. En de nieuwste fitnesstrends zijn ook niet altijd zo nieuw als ze op het eerste gezicht misschien lijken. Soms zijn het golden oldies die handig zijn aangepast aan de huidige tijd of het zijn combinaties van welbekende routines. En er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om het welzijn van je mensen te bevorderen. Zeven opmerkelijke trends op een rij.

#1. Crossfit bij Adidas

crossfit op het werk

Een sportief bedrijf als Adidas moet de lat steevast hoog hebben liggen. Vorig jaar swingden de werknemers nog op de dans-fitnesscombinatie Zumba. Dit jaar doen ze aan Crossfit. Zoals de naam al voorspelt, combineert het intensieve Crossfit elementen van diverse fitnessdisciplines en zorgt het daarmee zowel voor lenigheid, uithoudingvermogen als toegenomen spierbundels. Even geschikt voor hardcore militairen als bejaarden, zo wordt beloofd. De specialiteit van Crossfit is namelijk juist niet specialiseren. Daarmee ideaal voor bedrijven die willen laten zien dat ze niet alleen bij de tijd zijn, maar ook een programma bieden dat voor iedereen werkt.

#2. Fitnessgames bij Tokyo Electron

Gezondheidscompititie met werknemers

Alan Hall, hoofd fitness van de Virgin Active Health Clubs, voorspelde vorig jaar al het jaar van de technologie binnen fitness. En inderdaad was 2013 al een succesjaar voor bedrijven als Fitbit, maker van gadgets als polsbandjes die tellen hoeveel stappen je zet. Zo kocht Tokyo Electron, net als 25 andere Fortune500-bedrijven, Fitbit-bandjes voor elke werknemer. Nog beter wordt het als een sociaal wedstrijdelement wordt toegevoegd. Zo stelt de Fitbit-website een competitie voor tussen werknemers waarbij ze hun (afnemende) gewicht delen zonder dat het allemaal al te persoonlijk wordt.

Ook de online wellnessgame ‘Keas’ speelt handig in op de populariteit rondom social media. De start-up, die onder meer werd gefinancierd door Google Health’s mede-oprichter Adam Bosworth, laat werknemers in teams strijden voor punten die je kunt verdienen met gezond eten en sporten. 

#3. Hoelahoeping bij Hasbro

hoelahoepen op het werk

Ook retro-kinderspellen inspireren dit jaar fitnesstrends. Zo biedt speelgoedfabrikant Hasbro zijn werknemers hoelahoepfitness aan. Hasbro zou volgens Fortune niet alleen een van de beste bedrijven zijn om voor te werken, het is ook een van de gezondste. Het biedt dan ook een scala aan fitheidsinitiatieven. Een ‘abonnement’ bijvoorbeeld op een speciale groente-lunchbox. En twee keer per maand wordt tijdens wellnessworkshops uitgelicht waarom yoga en mindfulness zo goed zijn tegen stress. De fitheidsverhogende traditionele hoelahoep gaat trouwens opgevolgd worden door de Powerhoop, een grotere en zwaardere hoepel die het hart sneller laat pompen.

#4. DASH-dieet bij General Electric

DASH dieet op het werk

Ook General Electric is een voorloper waar het gaat om gezond ondernemen. Met de campagne ‘Healthyimagination’ wil GE van de hele planeet een betere plek te maken om te leven. En deze missie wordt weerspiegeld in hun gezondheidsactiviteiten binnenshuis. Zo beschikken de meeste GE-locaties over hun eigen sportzaal, biedt wellness-site HealthAhead werknemers tools om gezonder te leven en worden GE-evenementen steevast gecaterd volgens het DASH-dieet. Juist met dit laatste toont GE up-to-date te zijn. Het populaire DASH-dieet, dit jaar wederom uitgeroepen tot beste dieet van 2014 door US News, staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension en is gebaseerd op een Amerikaanse studie die uitwees dat een voeding rijk aan fruit en groenten en met voldoende magere melk en andere melkproducten de bloeddruk aanzienlijk kan verlagen.

#5. Ontspannen op de boot bij Google en Facebook

met de Google-ferry naar het werk

Forensen veroorzaakt een hoop stress bij werknemers. Facebook en Google, beide niet de minsten als het gaat om het implementeren van vooruitstrevende ideeën, kwamen vrijwel tegelijk op het lumineuze idee hun eigen veerboten in te gaan zetten om zo de reistijd van hun mensen te verkorten en te veraangenamen. En zo puften recent hun catamarans, gecaterd met snacks en al, over de San Francisco Bay. De forensen werden verder met bussen van en naar de boten gebracht wat weer leidde tot protesten van lokale bewoners die zich eraan ergerden dat de Facebook- en Google-bussen de gewone busstops gebruikten om hun (bevoorrechte) mensen op te pikken. De vraag is nu of de bedrijven zich meer gelegen laten liggen aan het welzijn van hun werknemers of aan de publieke agitatie…

#6. Sneeuwvrij bij Burton

sneeuwvrij van het werk

Het Nieuwe Werken heeft al heel wat flexibilteit in de hand gewerkt. Maar het fenomeen ‘ijsvrij’, dat blijft toch meer een herinnering aan de schooljaren van weleer en is niet iets wat veel bedrijven snel zullen doen. Hoe anders is het bij snowboardgigant Burton. Het bedrijf staat bekend om zijn ontspannen sfeer en zijn vele welzijnsbevorderende ‘perks’. Onder het mom van ‘wij willen dat al onze medewerkers zoveel mogelijk boarden, surfen en skaten’ worden er kortingen gegeven op seizoenspassen en wordt de prijs van bijvoorbeeld een skipas tijdens vakanties vergoed. Bovendien hangt op alle Burton-kantoren een bordje dat belooft dat als er binnen 24 uur 60 centimeter sneeuw valt de kantoordeuren sluiten en de werknemers ‘sneeuwvrij’ hebben. 

#7. Waveshape bij tal van corporates 

Waveshape op het werk

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Investmentbanker Anna Jerstrom hield behalve van veel geld verdienen vooral ook veel van surfen. Ze besloot met het kapitaal dat ze bij elkaar had gesprokkeld allereerst bikinibedrijf Calavera op te richten. Vervolgens bedacht ze dat geen lijf zo fit is als dat van een surfer. Samen met fitness-expert en mede-surffanaat Adam Rosante ontwikkelde ze de workout WaveShape, gebaseerd op de bewegingen die je maakt terwijl je de golven op een board trotseert. Het idee van de voormalig investmentbanker bleek een schot in de roos. WaveShape is een van de fitnesstrends van 2014, met wereldwijd steeds meer (corporate) volgelingen. Slechts 45 minuten waveshapen, 2 keer per week, gedurende 30 dagen, levert volgens Jerstrom al het gespierde lichaam van een surfer op. Een absolute tip voor bedrijven die hun werknemers willen tonen hoezeer ze bij de tijd zijn.

Beelden via Flickr