Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 kenmerken van een goede adviseur

Aan consultants in Nederland geen gebrek. Naar verluid zijn ze met 40.000 man sterk. Hoe weet u nou dat u waar gaat krijgen voor uw geld?

 

Zoek in Google op adviesbureau en u krijgt maar liefst 864.000 resultaten voorgeschoteld. Stuk voor stuk professionele adviseurs die u over van alles en nog wat adviseren. Van communicatie tot ict, milieu, leiderschap, personeelsmanagement en marketing. Bedrijven en vooral overheden huren deze externe kennis regelmatig in voor het oplossen van interne problemen en het doorvoeren van verbeteringen in de organisatie. Aan dat advies hangt uiteraard een prijskaartje. Tarieven onder de 100 euro treft u zelden aan. Zaak dus om er zeker van te zijn dat u kwaliteit inhuurt.

Zo scheidt u het kaf van het koren:
 

1. Specifieke vakkennis

Biedt iemand zich aan als allround adviseur? Wees dan toch enigszins op uw hoede. Vaak zijn dit mensen die overal maar een beetje verstand van hebben. Zoek op de specifieke vaklui die weten wat er in uw branche omgaat en hierover dan ook op niveau kunnen meepraten. Daarmee neemt de kans op echt resultaat al direct met sprongen toe.
 

2. Sociale vaardigheden

Een goede adviseur is een echte peoples person. Iemand die in staat is om goed te communiceren op zowel directieniveau als met de mensen van de productieafdeling. En dat in razend snel tempo. Dat vergt uitstekende sociale vaardigheden. Let hier op. Hoe komt de adviseur op u over tijdens het eerste gesprek? Is er sprake van een klik? Als u daar in dit vroege stadium al over twijfelt, dan is het wijs om niet met deze persoon in zee te gaan.
 

3. Luisterend vermogen

Nóg een belangrijk aspect om op te letten tijdens het kennismakingsgesprek: het luisterend vermogen van de adviseur. Is hij vooral zelf aan het woord, dan belooft dat weinig goeds. Luisteren en doorvragen zijn essentiële vaardigheden die een echte consultant kenmerken. Hij moet immers in een korte periode, soms slechts een paar dagen, in staat zijn om u een heldere analyse voor te schotelen met advies waar u mee verder kunt. Dat kan alleen maar als mensen goed kunnen luisteren.
 

4. Aan de zijlijn

Een goede adviseur staat een organisatie bij met kundig advies en veel aandacht. Daar houdt de inmenging echter wel op. Het zijn uiteindelijk de mensen zelf die de verbeteringen moeten implementeren. Eventueel onder begeleiding van de adviseur.
 

5. Conflicthantering

Verandertrajecten gaan zelden zonder weerstand. Een externe consultant moet daarom conflicten durven aangaan als de situatie hier om vraagt. Informeer hoe de beoogde adviseur daar tegenover staat en welke ervaring hij heeft op dit gebied. Een goede consultant staat stevig in zijn schoenen en laat zich niet omver blazen door een zuchtje tegenwind. Tja, als het allemaal zo makkelijk was, dan had u het net zo goed zelf kunnen doen, toch?
 

6. Overtuigingskracht

Net als een coach die zijn ploeg wil meekrijgen in een nieuwe speelstijl, dient ook de consultant overtuigingskracht in zijn rugzak te hebben. Iets in beweging zetten vergt uitstraling, tact en heldere communicatie. Let dus ook op die aspecten als u voor iemand kiest. Welke indruk krijgt u van de adviseur en de manier waarop hij zich aan u presenteert? Zou u zelf overtuigd raken als hij uw coach zou zijn?
 

7. Referenties

Van een sollicitant verlangt u dat hij referenties opgeeft in het cv. Vraag dit ook van uw beoogde adviseur. Bij voorkeur een kort lijstje zodat u zelf kunt kiezen uit de bedrijven waar hij eerder interim-werk heeft verricht. Een paar telefoontjes naar voormalige opdrachtgevers geven u al snel een goed beeld van de kwaliteiten van de adviseur.

Wie is de beste adviseur van Nederland?

Goede ervaringen met een adviseur? Geef uw favoriet nu op voor de ROA Impact Prijs en profiteer zelf ook. In 2010 won strategisch adviesbureau Squarewise deze vakprijs met zijn project voor meer duurzaamheid bij verfgigant AkzoNobel. Wilt u dit jaar kans maken om uitverkozen te worden tot (de opdrachtegever met) het beste adviesbureau? Schrijf u dan hier in. Bewijs uw ambitie, strijd met de besten in het vak en pak de kansen om u als deelnemer, genomineerde of winnaar te profileren. Hoe? Meld u vandaag nog aan en stuur een case in waarvan de resultaten tot de verbeelding spreken en die in 2010 is afgerond.

De prijs van de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA) gaat naar het organisatieadvies met de grootste impact en het hoogste maatschappelijk effect. Zowel adviseurs als opdrachtgevers kunnen cases opsturen. Naast de vakprijs wordt ook een publieksprijs uitgereikt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> Meld u nu aan
Inzenden kan tot 15 maart 2011

De vakprijs voor organisatieadviseurs en opdrachtgevers is een initiatief van de Raad van Organisatie-Adviesbureaus en wordt georganiseerd in samenwerking met Management Team.