Wie terugkerende omzet zoekt, verpakt zijn producten het best in een abonnement. Enkele slimme voorbeelden op een rij.
Deze week introduceert Management Teams zustermerk Sprout een abonnementsvorm, waarbij ondernemers voor 8,25 euro per maand onbeperkt toegang krijgen tot events, een ledennetwerk, het tijdschrift (sneakpreview) en online nieuws en dossiers. Abonnementsvormen zijn er natuurlijk al lang in tijdschriftenland, maar Sprout gaat een stap verder en gooit zijn businesmodel om. Tot voor kort was het een gratis uitgave die afhankelijk was van advertenties, nu verwacht het omzet uit de doelgroep te halen door hen (veel) meer te bieden dan voorheen. 'We maken nog steeds een magazine, alleen wordt het onderdeel van een breder membership', zo vertelde hoofdredacteur Karin Husslage vorige week tijdens de Week van de Ondernemer. 'Ik hoop dat wij een voorbeeld kunnen zijn voor anderen.' (Sprout Member worden kan hier)
Deze bedrijven experimenteerden de afgelopen jaren ook met een abonnementsvorm: