Jim Schleckser trainde de afgelopen jaren tientallen topmannen van Amerikaanse bedrijven. Dit zijn de 6 lessen die hij leerde.
De Amerikaan Jim Schleckser heeft twintig jaar ondernemerservaring en heeft zich de afgelopen zeven jaar bezig gehouden met het CEO Project, een programma dat van ceo's beter presterende leiders maakt. De managers die hij heeft begeleid zijn toppers bij grote bedrijven. Een overzicht van de leermomenten uit zijn trainingen.
1. Goede ceo's verfijnen hun businessmodel
De beste ceo's besteden hun tijd aan het perfectioneren van het businessmodel van hun bedrijf, zegt Schleckser. Ze bepalen wat ze doen en voor wie ze dat eigenlijk doen, daarnaast weten ze op de juiste manier de opbrengsten, de prijsstelling en de klantpropositie te bepalen.
2. Goede ceo's vinden het juiste talent
Een ander gebied waar goede leidinggevenden tijd aan besteden, is de zoektocht naar talent. Als een bedrijf groeit, neemt de vraag naar geschikte medewerkers alleen maar toe. Het talent dat je naar 7 miljoen omzet bracht, is misschien niet de persoon die je naar 20 miljoen omzet kan brengen. Volgens Schleckser moeten ceo's in de begintijd bijna alle kandidaten interviewen, pas in een later stadium moet hij (of zij) zich beperken tot de belangrijkere vacatures.
3. Goede ceo's weten dat winnaars blijven winnen
Als je een persoon vindt waarvan je denkt dat ie een A-speler is, dan moet je terug in de tijd gaan en kijken of deze kandidaat in het verleden ook al een effectieve A-speler was. Wie toen al een inspirerende persoon was, zal op dezelfde manier blijven prestereren. Je kan dit checken door hem of haar wat verwachtingen voor te leggen, zegt Schleckser. Zeg dat er voor twee ton aan kosten moeten worden bespaard in de eerste zes maanden en kijk hoe de kandidaat reageer. Een C-speler zal vooral nerveus worden.
4. Goede ceo's herkennen beperkingen
Een niet-effectieve leidinggevende zal niet weten wat de huidige beperkingen zijn van het bedrijf waar hij of zij werkt. Als je dat niet weet, kan je het ook niet ten goede veranderen. Daarnaast weten goede ceo's hoe ze hun tijd moeten aanwenden om deze drempels te overwinnen. De minder goede manager zal gewoon doen wat hij tijdens zijn studie aan de businesschool heeft geleerd en smeert zijn tijd evenredig over alle aspecten van het zakendoen uit.
5. Goede ceo's ontstijgen zichzelf
Het eigen gedrag van ceo's is een belangrijke factor voor succes van een bedrijf. Schleckser geeft het voorbeeld van een leidinggevende die een fantastische verkoper was. Probleem: als een bedrijf dan uiteindelijk doorgroeit naar een omzet van 20 miljoen dollar, moet die leidinggevende niet meer proberen de beste verkoper te zijn, maar zich bezighouden met strategie, talent, processen en de toekomstplannen.
6. Goede ceo's volgen hun onderbuik (soms)
Natuurlijk, je hebt goede mensen om je heen verzameld en deze collega's geven je meestal prima adviezen. Maar echte leiders hebben een stemmetje in hun hoofd die vertelt wat het juiste antwoord op een probleem is, en je bent daar zelf 100% zeker van, ondanks het tegengeluid uit je management team. Toch volg je je gevoel. Meestal is het goed om te luisteren naar je omgeving, maar eens in de zoveel tijd moet je er tegen in gaan. Daarvoor word je juist zoveel betaald, zegt Schleckser.
Dit artikel verscheen eerder op INC.
Foto door bark.