Als maatschappelijk verantwoord ondernemer hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel handige online hulpmiddelen helpen je zo op weg.
1. MVO-risicomanagement van SER
De SER ontwikkelde een stappenplan waarmee MVO-ondernemers hun risicomanagement kunnen vormgeven en implementeren. In zes stappen loodst het plan ondernemers van een beleidsplan naar een communicatiestrategie. Iedere stap is weer uitgewerkt in een aantal vragen. Wie het hele stappenplan doorloopt en alle vragen beantwoordt, heeft zijn risicomanagement redelijk op orde. Het plan is met name geschikt voor MKB-ondernemers die net beginnen met MVO.
2. MVO STEPS van MVO Nederland
Op de website van MVO Nederland is veel informatie te vinden over uiteenlopende aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die informatie is overzichtelijk geordend in STEPS, een ‘stappenplan voor MVO-beleid en -implementatie. De eerste stap is het formuleren van een visie en een missie, van daar gaat het verder met het opstellen van doelstellingen, strategie, uitvoering en het meten en evalueren van resultaten. Hoewel MVO Nederland zich vooral lijkt te richten op grote organisaties, is MVO STEPS ook voor MKB’ers een nuttig hulpmiddel.
3. MVO Risico Checker van MVO Nederland
Ook van MVO Nederland: een test waarmee internationale ondernemers een snelle risicoanalyse kunnen doen. Afhankelijk van de handelsactiviteit krijgen ondernemers die de test doorlopen advies over de regio waar zij actief zijn en de manieren waarop zij de risico’s in hun keten kunnen beperken. En hoewel de MVO Risico Checker minder uitgebreid is dan MVO STEPS, is het wel overzichtelijker en beter toegesneden op het MKB.
4. ISO 26000 van diverse partijen
ISO 26000 is een internationale richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. In tegenstelling tot sommige andere ISO-normen voor bijvoorbeeld voedselveiligheid of risicobeheer, kan de ISO 26000 niet gebruikt worden voor certificatie. Wel is het een handig hulpmiddel voor bedrijven die gestructureerd met MVO aan de slag willen, of er al mee bezig zijn maar zich afvragen of ze nog meer kunnen doen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voorheen AgentschapNL), MVO Nederland en normeringsorganisatie NEN hebben een scan ontwikkeld waarmee bedrijven aan de hand van een vragenlijst kunnen onderzoeken hoe maatschappelijk verantwoord hun bedrijf al is en wat er nog verbeterd kan worden.
Op het ‘publicatieplatform’ van NEN kunnen organisaties een ‘zelfverklaring’ publiceren. Met zo’n verklaring laten bedrijven zien dat zij hun best doen om de ISO 26000-normen in de praktijk te brengen. In ruil daarvoor mogen ze een ‘NEN ISO 26000’-logo voeren. Nog steeds geen certificatie, wel een (soort) keurmerk.
5. Making of Making van Nike
Nike staat bekend als voortrekker op het gebied van verantwoord ondernemen. De opgedane kennis over het verduurzamen van de productieketen wil het bedrijf graag delen. Nike verzamelde data over de milieu-impact van verschillende textielsoorten in een openbare database (de Nike Materials Sustainability Index) en gebruikte die data voor de app Making of Making (alleen beschikbaar op iOS). De app rangschikt textielsoorten volgens vier belangrijke impacten – water, chemicaliën, energie en afval.
6. Apps voor consumenten
Er zijn meerdere apps voor consumenten die graag verantwoord geproduceerde producten willen kopen. Voor MVO-bedrijven die aan consumenten verkopen zijn dergelijke tools waardevolle marketinginstrumenten. Ook bij wijze van marktverkenning is het handig om een blik te werpen op deze consumentenapps. Een greep uit de opties:
* Rank a Brand
De bekendste is Rank a Brand, waar merken op basis van de informatie die ze zelf publiceren over hun duurzaamheidsprestaties, worden beoordeeld. Van elk merk (het zijn er ondertussen 600) wordt jaarlijks een rapportage gemaakt, resulterend in een label – van A tot E.
* Talking Dress
Talking Dress is een ‘shopgids’ voor bewuste consumenten. Anders dan de naam doet denken, geeft de app (beschikbaar voor iOS en Android) niet alleen tips voor ‘eerlijke’ kleding, maar ook voor veel andere categorieën zoals verzorgingsproducten, sieraden en eten. Je kunt zoeken op product of op locatie.
* Questionmark
Met Questionmark (beschikbaar voor iOS en Android) kun je de streepjescode van producten scannen om uit te vinden hoe duurzaam ze zijn. Naast een algemene duurzaamheidscore, geeft de app ook een uitgebreidere toelichting op het gebied van milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. De app heeft inmiddels een database van meer dan 26.500 producten.
* Keurmerkmerkenwijzer
Wie door het woud van duurzame keurmerken het bos niet meer ziet, kan terecht bij de Keurmerkmerkenwijzer (alleen beschikbaar op iOS) van Milieu Centraal. De app legt in kort bestek uit waar een keurmerk voor staat en hoe betrouwbaar het is.
Meer lezen?
-
Hoe AH de kwaliteit van groente en fruit duurzaam verbeterde
- Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden
-
Hoe Philips conflictvrije tin koopt
-
Het stappenplan voor sociaal ondernemen
- FrieslandCampina: ‘Een duurzaamheidslogo is een startpunt, geen einddoel’