Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 uitdagers van het jarige Facebook

Facebook bestaat op 4 februari 10 jaar. Deze 5 sociale media worden waarschijnlijk niet uitgenodigd op het verjaardagsfeestje. 

In mei wordt hij 30. Mark Zuckerberg, volgens Bloomberg goed voor ruim 24 miljard dollar, heeft er dan 10 jaar Facebook op zitten. Begonnen op 4 februari 2004 in zijn studentenkamer op Harvard, groeide het sociale medium in de afgelopen 10 jaar uit tot een bedrijf van 135 miljard dollar, met ruim 1,2 miljard volgelingen. Maar zoals dat dan gaat met hoge bomen, vangt Facebook steeds meer wind. En hoewel het niet in de verwachting ligt dat een bedrijf de rol van Facebook helemaal overneemt de komende 10 jaar, zijn er genoeg sociale media die zich specialiseren en op die manier Facebook-gebruikers naar zich willen toetrekken. We selecteerden er 5, die wat dat betreft op de goede weg zitten.

#1. Snapchat

Wat doet het?

Snapchat is een app waarbij gebruikers foto's kunnen delen met vrienden. In tegenstelling tot de meeste sociale media verdwijnen de foto's na een bepaalde tijd (maximaal 24 uur). Doordat niet iedereen meekijkt en je zelf kunt bepalen hoe lang een foto zichtbaar is, zijn de foto's die worden gedeeld een stuk explicieter dan op Instagram en Twitter. Als een ontvanger een screenshot maakt van de foto, krijgt de gebruiker hier een melding van. 

Hoeveel gebruikers heeft het?

Evan Spiegel, de twintiger die aan het hoofd staat van Snapchat, heeft er bewust voor gekozen geen getallen hieromtrent bekend te maken. Wel liet hij zich ontvallen dat er dagelijks ongeveer 400 miljoen berichten worden verstuurd. De belangrijkste doelgroep is die tussen 13 en 25 jaar, inderdaad, juist de groep die Facebook steeds meer achter zich laat, niet in de laatste plaats omdat hun moeder en oma tegenwoordig ook op Facebook zitten.  

Waarom is het een bedreiging voor Facebook?

Vorig jaar bood Facebook 3 miljard dollar voor Snapchat, een astronomisch bedrag (Facebook betaalde 1 miljard voor het populaire Instagram), maar Spiegel weigerde. Hij sloeg het aanbod af om dezelfde reden waarom Zuckerberg in het verleden Google en Microsoft de deur wees toen ze Facebook wilden overnemen: Snapchat mocht geen onderdeel worden van het establishment. Omdat de foto's discreet worden gedeeld, is het voor de doelgroep kennelijk een interessanter medium om hun tijd aan te besteden dan aan Facebook, waar de hele familie meekijkt. 

#2. WhatsApp

Wat doet het?

Met WhatsApp kun je gratis berichten versturen en foto's en video's delen met je netwerk. Bovendien kun je allerhande groepen aanmaken waar je contacten kunt uitnodigen en daarmee gepersonaliseerde berichten kunt versturen. In India gebruiken medisch specialsten WhatsApp veelvuldig om gegevens uit te wisselen en advies in te winnen bij collega's.  

Hoeveel gebruikers heeft het?

Afgelopen december had WhatsApp 400 miljoen actieve gebruikers, van wie 100 miljoen zich in de laatste vier maanden van 2013 aanmeldden. Alleen in India heeft WhatsApp al 30 miljoen gebruikers. Op Androïd is WhatsApp de meest gedownloade app. 

Waarom is het een bedreiging voor Facebook?

WhatsApp heeft er eigenhandig voor gezorgd dat telefoonproviders een nieuw businessmodel moesten verzinnen, aangezien nagenoeg niemand meer sms't op zijn smartphone. WhatsApp creëerde ook een behoefte, want nu chat iedereen erop los. Gebruikers waarderen de mogelijkheid om besloten groepen aan te maken, waardoor conversaties veel persoonlijker zijn dan op Facebook waar de wereld meekijkt. Niet voor niets lanceerde Facebook vorig jaar zijn eigen chatapp, Messenger, die vandaag de dag nog vaker wordt gedownload dan de Facebook-app zelf. 

#3. Twitter

Wat doet het?

In 140 tekens proberen een boodschap te delen met je volgers. In tegenstelling tot Facebook is Twitter niet een afgebakend geheel, waar je zelf bepaalt wie er in je netwerk zit. Althans, die mogelijkheid heb je bij Twitter weliswaar, maar het medium is toch vooral bedoeld om zoveel mogelijk volgers binnen te harken. Daardoor zijn de statusupdates die worden geplaatst vaak ook minder persoonlijk dan op Facebook. 

Hoeveel gebruikers heeft het?

Uit een recente telling bleek dat er rond de 230 miljoen actieve gebruikers op Twitter zitten, die dagelijks gemiddeld 500 miljoen tweets versturen.  

Waarom is het een bedreiging voor Facebook?

Hoewel Twitter en Facebook weinig in elkaars vaarwater zitten wat betreft de aard van de berichten, roert Twitter zich steeds nadrukkelijker op het gebied van marketing en advertenties. Bovendien is Twitter uitermate geschikt voor smartphones en, daar is iedereen het wel over eens, de komende tien jaar zal de smartphone het internetlandschap bepalen. Uit een onderzoek van RBC-Ad Age bleek dat 71 procent van de ondervraagde adverteerders Twitter als onderdeel van hun marketingkanaal gebruiken en dat binnen 12 maanden 80 procent het medium ging inzetten voor hun advertenties. En hoewel bedrijven nog altijd het meest spenderen aan Facebook en Google, staat Twitter stevig op de derde plaats en ziet het ernaar uit dat in de komende 10 jaar de verhoudingen zullen verschuiven. Ook omdat Twitter samenwerkt met televisiezenders- en makers, waardoor bedrijven hun reclamebudgetten voor televisie gedeeltelijk verschuiven naar Twitter. 

#4. Tinder

Wat doet het?

Tinder is een dating-app. Gebruikers kunnen foto's beoordelen van andere gebruikers, waardoor de app soms ook wel een vleesmarkt wordt genoemd. Wanneer twee gebruikers elkaars foto als leuk hebben beoordeeld, is er de mogelijkheid om een chatconversatie te starten. Op die manier worden mensen op basis van uiterlijk beoordeeld, wat gewoon kan als je even de tijd wilt doden en kennelijk spreekt dat veel mensen aan. Eigenlijk doet Tinder datgene wat Facebook ooit ook deed, toen het begon op de studentenkamer van Zuckenberg. 

Hoeveel gebruikers heeft het?

Ook Tinder maakt geen officiële gebruikersaantallen bekend, maar dat de app het laatste half jaar aan een wereldwijde opmars bezig is, is evident. Volgens App Annie, dat rankings in appstores maakt, stond Tinder op nummer 1 in Noorwegen, op 3 in Nieuw Zeeland en op 4 in Brazilië. In de UK werd de app in de laatste twee maanden al een miljoen keer gedownload en daar komen dagelijks ongeveer 20.000 nieuwe gebruikers bij.  In Nederland zijn ook al meer dan een miljoen gebruikers. Elke dag worden 500 miljoen profielen bekeken. Ook was 'Hoe werkt Tinder?' één van de populairste zoekopdrachten op Google in 2013. 

Waarom is het een bedreiging voor Facebook?

Hoe meer mensen inloggen en chatten op Tinder, hoe minder mensen op Facebook zitten, zo simpel is het. En hoewel veel mensen het niet zullen toegeven, wordt ook Facebook gezien als een medium om in contact te komen met eventuele datingpartners. 

#5 De dreiging uit het oosten

Wat doet het?

Laten we ons beperken tot het Chinese WeChat en het Japanse Line. WeChat is het beste te vergelijken met WhatsApp, dat weliswaar ook in Azië actief is maar een aanzienlijk kleiner marktaandeel heeft dan zijn Chinese tegenhanger. Met Line kun je berichten, foto's en video's versturen, bellen en spelletjes spelen.

Hoeveel gebruikers heeft het?

Veel mensen in het Westen zullen niet bekend zijn met de Aziatische varianten, maar WeChat heeft inmiddels 300 miljoen geregistreerde gebruikers, van wie 100 miljoen buiten Azië. Line heeft wereldwijd 250 miljoen gebruikers, van wie 80 procent buiten Japan. Line harkte in drie maanden 103 miljoen dollar binnen aan virtuele items, die worden verkocht in games als stickers en die gebruikers naar elkaar kunnen versturen.

Waarom is het een bedreiging voor Facebook?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Juist omdat Line en WeChat dezelfde activiteiten ontplooien als Facebook, maken deze twee een grote kans om Facebook op termijn op te volgen als marktleider. Alleen in China zijn er 235 miljoen gebruikers van sociale netwerken en daarbovenop nog eens 181 miljoen bloggers en die aantallen zullen de komende jaren alleen maar groeien. Bovendien zijn de bedrijven hard aan de weg aan het timmeren buiten Azië. Voor hun internationale reclamecampagne wist WeChat bijvoorbeeld Lionel Messi te strikken, die in een commercial via een videogesprek zijn pasgeboren baby in slaap sust. Daarnaast kun je Messi ook kopen als sticker in Line, aangezien FC Barcelona onlangs in zee is gegaan met het Japanse bedrijf. 

Grote foto via Flickr

Meer over Facebook?