Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om te zorgen dat ze niet online met je merk aan de haal gaan

Online lijkt je merk soms wel vogelvrij. Reputatieschade ligt snel op de loer. 5 tips om je merk online in de hand te houden.

Online merkmisbruik is een groeiend probleem. Voor bedrijven wordt het dan ook steeds belangijker om zich bewust te zijn van de gevaren hiervan. Het kan namelijk een behoorlijke impact hebben op je verkoopresultaten, imago, merkwaarde en consumentenvertrouwen. Anticiperen op de vele vormen van misbruik die de reputatie en activiteiten van een bedrijf kunnen schaden, is dan ook cruciaal. Vijf tips.

#1. Voorkom dat oplichters en vervalsers uw internettraffic onderscheppen

Online merkimitators en -vervalsers zorgen voor merkverwarring door met uw digitale acties te knoeien, uw internettraffic te onderscheppen en-of uw e-commerce-inkomsten in gevaar te brengen. Wees daarom proactief en voorkom dat fraudeurs een wig drijven tussen u en uw klanten. Door hun misleidende tactieken aan te pakken, kunnen marketeers internettraffic en inkomsten terugwinnen en hun investeringsrendement op digitale marketinginitiatieven verbeteren. Handmatig merkimitators zoeken is erg tijdrovend, maar geautomatiseerde oplossingen kunnen hierbij uitkomst bieden.

#2. Zorg dat uw partners zich aan uw merkrichtlijnen houden

Partners zijn belangrijke verlengstukken van uw merk om uw online traffic en inkomsten te stimuleren. Om de merkervaring in alle digitale kanalen consistent te houden, is het essentieel dat gelieerde bedrijven, wederverkopers, franchisenemers en zelfs werknemers uw merkrichtlijnen begrijpen en zich eraan houden. Een duidelijk nalevingsbeleid – en het bewaken van digitale kanalen om ervoor te zorgen dat alle interne en externe partners zich aan deze richtlijnen houden – helpt u om verwarring bij klanten te voorkomen, uw rechtmatige internettraffic terug te winnen en onnodige provisies tot een minimum te beperken.

#3. Optimaliseer uw domeinportfolio en maximaliseer uw internetverkeer

Dit is een goed moment om te overleggen met uw domeinbeheerder en na te gaan of de bestaande domeinen van uw bedrijf nog steeds relevant zijn. Om uw internetverkeer te maximaliseren, moet u ervoor zorgen dat elk domein van uw bedrijf naar de juiste content verwijst. Waar wilt u dat potentiële klanten uitkomen als ze een van uw domeinnamen intypen? Moeten ze naar de hoofdsite van uw bedrijf? Of heeft u ze liever bij uw webshop of bij een microsite voor een bepaalde actie? Overweeg om domeinnamen in vreemde talen (IDN’s) aan taalspecifieke websites te koppelen of om domeinnamen met belangrijke merknamen erin te laten aansluiten bij specifieke content. Op deze manier profiteert u op twee manieren: u brengt kwalitatief internetverkeer in kaart en verbetert bovendien uw digitale marketingprestaties.

#4. Bescherm uw merkreputatie in alle digitale kanalen

Sociale media en mobiele apps worden een steeds belangrijker onderdeel van het zakelijke (en privé)leven van mensen. De bedreigingen van merkimitatie, merkfraude en namaakgoederen in deze snelgroeiende digitale kanalen kunnen niet genegeerd worden. Om het rendement op hun marketinginvesteringen te beschermen, moeten managers de sociale en mobiele kanalen tot essentiële onderdelen van hun merkbeschermingsstrategie maken. Het is dan ook aan te raden het merk of bedrijf te registreren op alle belangrijke social media-platformen in alle landen waarin het bedrijf actief is. Geautomatiseerde tools kunnen hier weer helpen om social media-platformen en app stores te monitoren op merkmisbruik.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. Ontwikkel een checklist voor productlanceringen

Werk voorafgaand aan de lancering samen met juridische en andere interne teams om alle relevante domeinen – in de juiste landen – te bemachtigen die essentieel zijn om uw nieuwe product of dienst effectief in de markt te zetten. Zorg dat u die domeinen geheim houdt tot het moment van introductie, zodat er geen misbruik van gemaakt kan worden. Verder moet u erop toezien dat uw partners niet vóór de geplande datum met hun digitale acties beginnen. Houd acties van partners in belangrijke digitale kanalen in de gaten om de lancering in eigen hand te kunnen houden en tot een succes te maken.

De auteur van dit verhaal is Kevin Day, salesmanager van merkbeschermingsbedrijf MarkMonitor. Zijn werkterrein is Nederland, Scandinavië & Opkomende markten. Foto boven via Flickr.com