Volgens Jeff Pruitt, ceo van het Amerikaanse Tallwave, beschikken militairen juist over 5 eigenschappen die hen koplopers op het gebied van sociale innovatie maken. Andere techbedrijven kunnen daar nog wat van opsteken, zegt hij.
Bij sociale innovatie gaat het er telkens om het potentieel binnen bedrijven tegelijkertijd maximaal te ontwikkelen én te benutten. Het gaat hier om zaken als inzet, flexibiliteit, motivatie, kennis, kunde en creativiteit. Bij militairen hebben deze zaken automatisch prioriteit. Van deze vijf eigenschappen kunnen andere bedrijven leren op het gebied van sociale innovatie:
#1. ‘Er is altijd een manier’
Militairen worden geleerd om zelfstandig te denken en altijd een oplossing te zoeken. ‘There is always a way’, zoals Pruitts collega, coo Ed Borromeo, het zegt. Militairen zijn gewend met stress om te gaan, en obstakels te overwinnen binnen een beperkte tijd. In deze structuur worden militairen gedwongen creatief, inventief en besluitvaardig te zijn in een omgeving die onvoorspelbaar, oncomfortabel en ambigu is. Dit is niet zo heel erg anders dan een start-up bouwen.
#2. Kampioen samenwerking
Natuurlijk, zegt Pruitt: het leger kent een duidelijke hiërarchie en rangorde. Maar in geval van een groot obstakel ‘is het het collectief dat uiteindelijk de overwinning creëert’, aldus Borromeo. ‘In een missie heb je niet veel aan rang, maar vertrouwen mensen op de collectieve creativiteit van het team.’
Cruciaal, zegt Scott Thomas, zelf veteraan en nu VP of SmartFusion bij Harris Computer Systems. ‘Je moet vertrouwen kunnen hebben in anderen, niet denken dat je zelf alle antwoorden hebt. Dat leer je juist in een militaire cultuur. Er is daar geen plek voor individueel succes. Er is alleen het succes van het collectief.’
#3. Discipline in leiderschap
Hoe creatief het team ook zelf is, ieder team vraagt om een sterke leider die verantwoordelijkheid durft te nemen. En volgens Pruitt gelden de eisen aan leiders in het leger als aanbeveling voor innovatieve leiders in het bedrijfsleven. ‘Ze zijn zelfgemotiveerd, risicotolerant en hebben een gezond niveau van trots.’
Volgens Anderson hebben juist leiders in het bedrijfsleven doorzettingsvermogen en discipline. ‘Ze hebben een spirit van: ‘vertel me niet dat ik iets niet kan’. Ik denk dat juist dat ook een vitale eigenschap is van ondernemers.’
#4. Daag de status quo uit. En dan? Move, move, move!
Snel bewegen, de status quo uitdagen, verandering, ambiguïteit; in het bedrijfsleven is het aan de orde van de dag. Maar in het leger niet minder, aldus Thomas. ‘Op een missie weet je zelden wat je aantreft als je de hoek omgaat. Je moet improviseren. Stilstand brengt je nergens als militair, noch als manager of ondernemer. Als je niet beweegt, zul je sterven.’
De les: innovators weten zich voor te bereiden op het onverwachte, maar blijven flexibel genoeg om zich aan te passen aan nieuwe uitdagingen. En zelfs als het doel behaald is staan ze weer klaar om snel te handelen, op weg naar de volgende missie.
#5. Adopteer een service-first-mentaliteit
Innovatie is de creatie van een betere oplossing die aan nieuwe eisen voldoet, bestaande behoeftes vervult of nog niet uitgesproken behoeftes ziet en weet in te lossen. Het gaat erom een serie ‘pijnpunten’ van een bepaalde groep op te lossen.
Veteranen en militairen hebben een natuurlijke neiging hiertoe, aldus Pruitt. ‘Veteranen hebben een sterke behoefte om te geven voordat ze nemen en gaan echt voor een betere wereld. En dat is eigenlijk alles wat innovatie zou moeten doen: een echte impact maken op een samenleving of op een individu.’
Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.
Opleiding: Business Development & Innovatie
Klanten overtuigen van jouw product? Met behulp van nieuwe kennis en inzichten kun je de vernieuwingsstrijd aan om klanten uiteindelijk weer voor je te winnen.
lees verder