Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 uitdagingen voor de koper van Philips’ lichtdivisie

Met de mogelijke verkoop van de lichttak van Philips komt er een definitief einde aan een stuk Nederlandse maakindustrie. 

De verkoop van Philips Lighting zit in een beslissende fase, meldt het FD vandaag. Vandaag (maandag) eindigt de deadline voor geïnteresseerde partijen om een bod op de lichttak uit te brengen.

Er zijn drie kapers op de kust: het Amerikaanse Apollo, een Amerikaans consortium rondom Blackstone en het Chinese GO Scale Capital. Philips wil vijf miljard euro voor haar lichtdivisie, vorig jaar nog goed voor een bruto omzet van 7,4 miljard euro. De kopers staan voor een aantal uitdagingen.

#1 De lichtmarkt

Ten eerste zit de lichtmarkt middenin een transitie. De uiteindelijke koper van Philips Lighting komt niet in een gespreid bedje terecht. Op een lichtmarkt zijn Philips, Osram en General Electric de grootste spelers. Diverse analisten zijn het erover eens dat bedrijven meer moeten investeren in technologie, innovatie en R&D om te overleven. Er worden minder peertjes verkocht. Leds gekoppeld aan het internet als onderdeel van de 'internet of things' zijn de toekomst. Slimme steden en gebouwen die met elkaar ‘praten’ over het net.

Kopers zijn ook sceptisch over de herstructureringskosten, de mogelijke bedrijfsschulden en de pensioenverplichtingen die men bij koop op haar schouders neemt.

#2 De fabrieken

De nieuwe koper komt met een industrieel complex in zijn maag. Philips is in 1891 begonnen als een gloeilampenfabriek in Eindhoven. Het merk stond decennialang synoniem voor de gloeilamp. Met de naderende verkoop van de lichtdivisie komt er een einde aan een lang tijdperk. Voor romantici een jammerlijk feit, maar Philips heeft de afgelopen jaren haar productie al grotendeels geoutsourced naar het Verre Oosten (o.a. China, Maleisië, Singapore), de VS of in Oost-Europa (Polen) plaats.

Steeds meer gloeilampfabrieken zijn gesloten, onder meer in Oss, Weert, Middelburg en Terneuzen. Eind vorig jaar kwam de aankondiging dat Philips een fabriek in Emmen sluit. De 240 werknemers worden niet overgenomen door de nieuwe fabriekseigenaren. Philips heeft in Nederland nog fabrieken in: Roosendaal, Winterswijk en Winschoten. Ook in België, Frankrijk en Duitsland zijn er nog faciliteiten.

#3 Lumen als dienst

Die toekomst gaat over ledlampen, verlichting op basis van chips. Philips heeft in 2015 al procentueel meer omzet gehaald uit leds: 43 procent van de ruim 7 miljard euro omzet is toe te schrijven aan led. In 2014 was het nog 34 procent.

Philips moet op grote schaal diensten gaan verkopen: een aantal lumen in plaats van een aantal (gloei) lampen. Een ledlamp is slimmer en digitaler dan de ‘domme’ gloei – of spaarlamp. Er is nog genoeg vervangingspotentieel. Denk alleen al aan de 300 miljoen straatlampen wereldwijd. Hiervan is 12 procent (36 miljoen stuks) uitgerust met led.

De strategie van Philips is onder meer om samenwerking aan te gaan met Google-dochter Nest (fabrikant van de slimme thermostaat), Apple, Bosch en Vodafone.

#4 Internet of things

De volgende stap is om verlichting te verbinden aan het internet. Zo zijn leds een van de ‘dingen’ die via het internet aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Steden en gebouwen zullen zich, verbonden met het internet, een stuk slimmer gaan ‘gedragen’. Zo weet een servicedienst van een gemeente of lichtproducent direct of ergens het licht is uitgevallen. Voor het kapitaliseren van dit ‘smart cities’ idee heeft Philips partnerships lopen met netwerk – en ICT-leveranciers als Cisco, IBM en het Chinese Huawei.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Of toch een beursgang?

Volgens sommige analisten zal het – vanwege de uitdagingen die er in deze markt liggen – niet tot een verkoop komen. De enige resterende optie is dan een beursgang. Maar met de teleurstellende beursgang van Osram in het achterhoofd, in 2013 naar de beurs gebracht door Siemens, voorspelt dit weinig goeds.

Het FD sprak met Rogier van der Heide, voormalig chief design bij Philips en nu topbestuurder van concurrent Zumtobel in Oostenrijk. Hij denkt dat het alsnog een beursgang wordt, omdat de overnamekandidaten er “het liefst zo snel mogelijk van af” wil.

Meer Philips op MT.nl: