#1 Reserveer tijd
Maak tijd voor strategische reflectie. In drukke tijden is het makkelijk om strategiesessies uit te stellen. Toch wil je door een gebrek aan reflectie niet het verkeerde pad inslaan. Breng daarom de discipline op om na te denken over de volgende stappen in je carrière.
Een stok achter de deur kan zijn om sessies met anderen in te plannen, schrijft Harvard Business Review. Richt bijvoorbeeld samen met collega’s een ‘mastermind groep’ op en ontmoet elkaar regelmatig om te discussiëren en persoonlijke doelen te stellen. Sparren met anderen triggert nieuwe ideeën en mogelijkheden.
#2 Bepaal duidelijk je volgende stappen
Het oprichten van je eigen bedrijf kan een doel zijn. Maar het stellen van zo’n doel is slechts de eerste stap. Om het doel te behalen heb je een concreet stappenplan nodig. Stippel je carrière pad uit in een toekomstig CV. Bedenk waar je over vijf jaar wil staan, inclusief titel en verantwoordelijkheden. Hoe kom je daar? Welke specifieke skills moet je daarvoor ontwikkelen en welke promoties heb je tussendoor nodig? Met het beantwoorden van dit soort vragen kun je stapsgewijs richting je grote doel.
#3 Investeer in diepgaand werk
Het is verleidelijk om, net als veel andere collega’s, te investeren in zaken als op tijd komen of het snelst reageren op mailtjes. Zo lijk je een echte ‘go-getter’. Toch zijn dit soort zaken minder belangrijk als je hoog in de boom van de organisatie zit.
Je bent succesvoller als je diepgaande en waardevolle projecten op je naam kan schrijven. Denk aan het schrijven van een boek, het ontwikkelen van een nieuwe code, de lancering van een veelbelovend product of het tonen van initiatief. Dat betekent een shift: van kort en reactief werk naar zelfgeorganiseerde en lange termijn projecten.
#4 Bouw aan je externe reputatie
Uit een studie van Wharton-hoogleraar Matthew Bidwell blijkt dat bedrijven externe krachten 18-20 procent meer betalen dan hun interne krachten met vergelijkbare functies. Dat betekent niet dat je nu gelijk moet gaan jobhoppen, maar je mag wel laten zien wat je waard bent. Organisaties zien hun professionals namelijk te vaak als vanzelfsprekend.
Een goede externe reputatie is daarom essentieel. Bloggen, spreken op events en het vervullen van een leidinggevende rol zijn goede manieren om je te profileren. Zo maak je jouw collega’s duidelijk dat jouw talenten worden gewaardeerd door anderen en creëer je kansen voor het moment dat je wél van baan wil veranderen.