Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 redenen om je fysieke winkels te sluiten

De retailsector zit in zwaar weer, heeft het nog nut om een fysieke winkel te hebben? 4 redenen voor sluiting (plus 1 tegenargument).

Ze vallen bij bosjes. Free Record Shop, Halfords, Harense Smid, ECI, Polare, Macintosh: het zijn allemaal retailers die moeite hebben het hoofd boven water te houden – of al kopje onder zijn gegaan. Ondertussen sluiten ABN Amro, Rabobank en ING het ene na het andere bankfiliaal. Heeft een fysieke locatie nog toekomst? 4 recente redenen waarom de winkel beter kan sluiten. En ok, minstens 1 argument om de deuren toch niet te sluiten:

#1. De koopavond sterft uit

Het wordt stiller en stiller tijdens koopavonden in Nederland. Uit een artikel in De Volkskrant, dat zich baseert op data van CityTraffic, blijkt dat de bezoekersaantallen van de wekelijkse winkelavonden gestaag afnemen. Als oorzaak wordt de opkomst van de koopzondag genoemd, maar ook de opmars van internet draagt bij aan de dalende populariteit.

#2. Zelfs Black Friday verschuift naar online

Black Friday, de traditionele Amerikaanse koopjesdagen na Thanksgiving, wordt altijd op de voet gevolgd door retailers. De totale omzet wordt gezien als een indicatie voor de hele markt: gaat het goed of gaat het niet goed? De conclusie van Black Friday 2014, die afgelopen week plaatsvond, is duidelijk: het gaat niet goed. De omzet daalde voor het tweede achtereenvolgende jaar, naar 50,9 miljard dollar, omdat winkeliers al veel vroeger begonnen met aanbiedingen en – uiteraard – door de opkomst van internet. Uit onderzoek van de National Retail Federation blijkt dat het totale aantal winkelbezoeken ook daalde. Retailers kunnen de gemiste omzet goedmaken met Cyber Monday, de drukste online shopdag in Amerika.

#3. Zelfstandigen kunnen niet op tegen de ketens

De zelfstandige winkelier lijkt bijna uit te sterven. NOS meldt bijvoorbeeld dat het aantal zelfstandige speelgoedwinkels in 10 jaar tijd meer dan gehalveerd is. In 2003 waren het er nog ruim 750, nu zijn er nog maar 300 over. Ze krijgen niet alleen concurrentie van de gevestigde orde (Bart Smit, Intertoys) en de inmiddels logische vijand internet, maar ook van branchevreemde partijen als Kruidvat en Action. Massa is kassa, blijkbaar. Dat betekent slecht nieuws voor de nog overgebleven 65 procent van alle fysieke locaties in Nederland; dat is namelijk het aantal winkels dat zelfstandig opereert in Nederland, zo bleek eerder dit jaar uit onderzoek van Locatus in opdracht van Corio. Op de lange termijn kan deze ontwikkeling slecht zijn voor zowel de kleine zelfstandige als de grote keten: het zal zorgen voor een saai straatbeeld met alleen maar de bekende winkelmerken.

#4. De tweedehandsmarkt is in opkomst

Waarom nog naar een winkel gaan, als de producten tweedehands net zo goed zijn? De tweedehandsmarkt is in opkomst, zo schreven we eerder al. Dankzij internet heeft iedereen een landelijk bereik en kunnen gebruikte spullen worden verkocht op bijvoorbeeld Marktplaats, Nederlanders lijken opeens meer te houden van tweedehandsproducten en er komen steeds meer fysieke winkels die draaien om tweedehands aanbod. Voor de gewone retail schuilt daar een gevaar in, denkt Alexander Heijkamp, sectormanager retail bij Rabobank. Volgens hem wordt de tweedehandsmarkt de komende tijd dé grote bedreiging van de reguliere retail. 'Normale retailers kunnen op dit moment maar op één terrein winnen van tweedehandsbedrijven en dat is op prijs. Dus door nog verder met de prijs te zakken, zodat het verschil tussen regulier en tweedehands kleiner wordt. Voor een groot aantal bedrijven is dat funest.'

De deuren toch maar niet sluiten?

En toch, en toch. Toch zijn er voldoende argumenten om gewoon een winkel te houden – of openen. Kijk bijvoorbeeld naar deze 7 retailers die wel gewoon succesvol zijn, of kijk naar webwinkels als Coolblue die gewoon fysieke locaties omarmen. Een recent goed argument om een winkel te houden/overwegen, komt van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, die in zijn jaarlijkse rapport schrijft dat de huren van vierkante meters winkelpanden in Nederland dalen. Alleen niet in Amsterdam en Utrecht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Oproep: wat vind jij?

Moeten retailers hun winkels openhouden, of is het verstandiger om de deuren langzaam maar zeker te sluiten? We horen graag hoe jij hierover denkt. Wil je meedoen? Vul onderstaand formulier in om je mening te laten horen. Een deel van reacties zullen we gebruiken in een volgende publicatie over dit thema.