Hoe kun je in een krimpende markt bouwen aan een bloeiende onderneming? Deze merken geven het goede voorbeeld.
Volgens de laatste cijfers van het CPB krimpt de Nederlandse economie in 2012 ten opzichte van 2011. Het derde kwartaal was 1,6% zwakker dan in 2011. Het consumentenvertrouwen daalt, de werkloosheid loopt op en bedrijven investeren 6,4% minder dan in Q2 van 2012. Je zou er moedeloos van worden. Hoe kun je in een krimpende markt toch groeien en bouwen aan een bloeiende onderneming? Een aantal merken geeft het goede voorbeeld. Versla de krimp als volgt.
Bol.com: stilstand is achteruitgang
Wat ooit begon onder de vleugels van het Bertelsmann-concern is inmiddels één van de grootste online winkels van Nederland: Bol.com. Eén op de twee Nederlanders komt er één of meerdere keren per jaar. In 2011 groeide de omzet met meer dan 15% en voor 2012 zijn de verwachtingen nog beter. Ahold lijfde het internetwarenhuis niet voor niets in. Bol.com verrijkte haar winkels met een assortiment voor koken en een complete drogist. Maar ook in de bestaande ‘winkels’ vernieuwt Bol.com continu. Directeur Daniël Ropers zei eerder dit jaar: “We maken ons los van de markt. Onze groei versnelt. Daar draagt een veelvoud van factoren aan bij. Belangrijk is de introductie van meer categorieën en onze nieuwe positionering. Bol.com is geen warenhuis, maar een verzameling van gespecialiseerde winkels.”
Waarde toevoegen
Los van de continue verbetering en vernieuwing, zet Bol.com volop in op service en beleving. De boeken blijven de boeken en aan de laptops verandert de internetwinkel niets. De kracht van Bol.com zit in de geweldige winkelervaring. Zoeken op de site, bestellen, het pakketje, de service, de communicatie … alles loopt even soepel en professioneel. Bij alles heb je het gevoel dat Bol.com er helemaal voor jou is. Niet voor niets is het bedrijf winnaar van vier Thuiswinkel Awards in 2012.
De Bol.com Krimpbuster? Iedere dag vernieuwen en de klant een échte Bol-beleving geven.
Lees ook: Bol.com haalt al procenten omzet op smartphones
Brunel: focus op het kernkapitaal
De markt voor flexibel personeel beweegt altijd stevig mee met de conjunctuur. Dat geldt niet voor het Nederlandse Brunel. Brunel werd opgericht door Jan Brand en is inmiddels wereldwijd actief. Ondanks de druk op de economie, houdt het concern al jaren vast aan haar koers: goed zorgen voor het kernkapitaal, de mensen. Bij Brunel weet men dat mensen uiteindelijk het verschil maken. Alles is erop gericht het beste talent aan te trekken en een groeipad voor de toekomst te bieden. Door daar al jaren zuinig op te zijn, heeft Brunel nu de mensen die in de groeisectoren als Olie & Gas nodig zijn.
De Brunel Krimpbuster? als je geweldig voor je mensen zorgt, zorgen zij geweldig voor je klanten.
Lees ook: Brunel tart elke groeiwet
Wehkamp.nl: behoefte centraal
Wehkamp anno 1952 … dat was toch vooral een postorderbedrijf bekend van de dikke catalogus? Enkele jaren geleden leek het er even op dat het merk de strijd zou verliezen met het internet. Totdat in 2006 een geheel nieuwe strategie werd ingezet en de macht van het verleden werd omgezet in de kracht van het heden. Alles dat Wehkamp in het verleden goed deed, bleef behouden, maar dan in de online omgeving. Wehkamp bouwde belevingswerelden op basis van klantbehoeften, en doopte zich om tot Wehkamp.nl. Shoppen gaat snel en gemakkelijk en de site heeft inmiddels meer inspirerende kracht dan de catalogus ooit had. 2011 was al het beste Wehkamp.nl-jaar ooit, met een groei van 12%. Er werden 15,6 miljoen artikelen verkocht. Voor 2012 wordt meer verwacht.
Breng behoeften bij elkaar
De échte kracht van Wehkamp.nl is echter het bij elkaar brengen van de behoeften uit twee werelden: de klant en de leverancier. Steeds meer stenen retailers hebben de behoefte om klanten ook online te bedienen. Een effectieve webshop is echter meer dan een website met een bestelknop. In plaats van het wiel zelf uit te vinden, kunnen merken als WE, Mandemakers, Procter & Gamble, Henkel en Nelson bij Wehkamp.nl terecht. En die strategische samenwerking is weer interessant voor klanten. Wehkamp heeft deels een uniek en exclusief assortiment waarmee zij de concurrentie ver voor blijft. Niet voor niets zijn ze marktleider met een verwachte omzetgroei van meer dan 10% in 2012.
De Wehkamp Krimpbuster? Combineer meerdere behoeften in één concept: dat is twee keer de winst.
Lees ook: het succesverhaal van Wehkamp.nl
De Efteling: betoverend in alles
Vrijwel elke prijs die er te winnen is, heeft de Efteling gewonnen. Regelmatig is het bedrijf uitgeroepen tot het beste pretpark van Europa en het in deze zomer geïntroduceerde Aquanura heeft haar eerste internationale prijs ook al binnen (THEA Award). In 2011 was de Efteling ook de winnaar van de Inspirerende Merkenindex van 2011. Wat de Efteling in 2012 doet, is eigenlijk geen verrassing. Al bij de oprichting in 1952 werd het DNA van het merk vastgelegd. De Efteling koestert haar historie en blijft vernieuwen. De sprookjestuin en Aquanura en alles dat er tussen zit, maken het park aantrekkelijk voor iedereen. En alles is… betoverend. Bij de Efteling begrijpt men als geen ander dat congruentie en consistentie de belangrijkste factoren voor organisatie- en merksucces zijn.
De Efteling Krimpbuster: koester je DNA en maak het merkbaar in alles.
Lees ook: dit zijn de merklessen van De Efteling