Algoritmes hebben de financiële markt opgeschud en helpen bedrijven als Facebook met datamining. Toch is dit nog maar het begin.
De kans bestaat dat je dit artikel hebt ontdekt via de zoekmachine van Google. Dan ben je hier dankzij een algoritme, in dit geval Google's PageRank-formule waarmee het bedrijf webpagina's ranschikt. Nee, dat is niet nieuw, en het internet is niet de eerste plek waar een algoritme personen de weg wijst. Maar volgens Christopher Steiner, de schrijver van het boek 'Automate This', zal het zeker ook niet de laatste zijn.GELEZEN
Automate This, door Christopher Steiner.
In het Engels verschenen bij Pinguin Group. Steiners vorige boek, '$20 Per Gallon', werd door de Financial Times en Bloomberg uitgeroepen tot boek van het jaar 2009.
Het begon op Wall Street
Steiner beschrijft in zijn boek zeer uitgebreid hoe algoritmes vanaf de jaren tachtig de controle overnamen op Wall Street. Dat ging niet altijd even goed, maar dat terzijde (zie: flash crisis & kredietcrisis). Hij duikt daarnaast in andere markten, zoals de pokerwereld, internetdaten, e-commerce en de sport. Het zijn markten waar veel te halen is als je de (soms grote hoeveelheid) informatie maar op de juiste manier verwerkt. In de laatste sector geeft de schrijver basketballer Jeremy Lin als voorbeeld, die eerder dit jaar een onverwachte sensatie werd in de NBA. Een algoritme had zijn talenten eerder al gespot, aldus Steiner.
Binnenkort: nog meer algoritmes
Of we vrolijk moeten worden van al die algoritmes? Steiner laat zien dat algoritmes ook donkere kanten hebben. Ze zorgen ervoor dat we nooit meer buiten onze comfortzone stappen en dat we ons gezond verstand verliezen, een bug zit daarnaast in een klein hoekje (zie wederom: flash crisis & kredietcrisis). Maar, schrijft Steiner, mensen maken meer fouten dan algoritmes. En algoritmes kunnen zorgen voor efficiencyvoordelen, kostenbesparingen en nieuwe businesskansen. De volgende 4 markten mogen vrezen/hopen als eerste aan de beurt te zijn voor een wiskundige make-over.
(Bovenste foto door atgeo)