Sollicitatiegesprek met potentiële nieuwe medewerker, financiële cijfers voor de budgetmeeting doornemen, oudergesprek op de basisschool, strategische teamvergadering inplannen, boodschappen doen en naar de voetbalwedstrijd van je jongste kind kijken. Als je week er ongeveer zo uitziet, heb je het waarschijnlijk heel erg druk.
Controle kwijt
Als werkende ouder heb je eigenlijk nooit rust, schrijft ondernemer en consultant Daisy Dowling op HBR. Je to-do lijstje is nooit af en lijkt alleen maar langer te worden, waardoor een gevoel van controle soms ver te zoeken is. Je hebt eigenlijk twee banen, stelt Dowling. Je baan op kantoor, waarin je flink moet investeren als je naar de top wil of er wil blijven. Anderzijds je baan thuis, want kinderen opvoeden is ook niet niks. Veel ouders zijn daarom gestrest, permanent moe en onzeker.
Waarschijnlijk heb je tal van to-do lijstjes: in je smartphone, in je (werk)mail, op papier. Een overdonderd gevoel ligt dan ook niet aan je organisatorische vaardigheden, maar aan de manier waarop je brein werkt. Deze vier technieken helpen je om meer controle en zelfvertrouwen te winnen.
#1. Werk naar een einddoel toe
Een goed georganiseerd bedrijf heeft niet te veel doelen. Een paar strategische doelen die helder geformuleerd zijn is genoeg. Zo weten medewerkers welke keuzes ze door het jaar heen moeten maken en wanneer de doelen gehaald zijn. Bekijk het ouderschap ook zo: formuleer een einddoel voor jezelf. Bijvoorbeeld: ‘Vice-president van dit bedrijf worden en mijn kinderen daarnaast opvoeden tot gezonde en financieel onafhankelijke volwassenen’. Elke keuze kun je langs deze lat leggen, draagt het bij aan je einddoel?
#2. Prioriteer je tijd
Op basis van je nieuw geformuleerde doel kun je keuzes gaan maken. Waar ga je meer en minder tijd in investeren? Als jouw einddoel is: ‘Partner worden bij een advocatenkantoor, bekendstaan als leider in mijn lokale professionele omgeving, terwijl ik mijn kinderen opvoed tot geïntegreerde jongvolwassenen die trouw blijven aan hun religie’ kun je bewuste keuzes maken. Zo moet je flink aan tijd en energie investeren op werk, veel conferenties in jouw branche bezoeken en op zondag met je kinderen naar de kerk of zondagsschool gaan. Het betekent ook dat je dingen moet laten schieten: een internationale presentatie geven op werk of de hockeywedstrijd van je zoon bijwonen zijn minder belangrijk, want ze dragen niet direct bij aan je doel.
Spendeer daarnaast aan het einde van de week 10 minuten om je agenda voor de komende week door te lopen. Check of alle afspraken en to-do’s bijdragen aan je einddoel en schrap de taken die dat niet doen. Doe je dit lang genoeg, dan merk je dat je meer tijd overhoudt.
#3. Houd een ‘gedaan’-lijstje bij
Dowling schrijft over het Zeigarnik-effect, waarbij mensen veel meer focussen op ongedane of onafgemaakte taken dan de taken die wel gedaan zijn. Dat zorgt ervoor dat je continu met die taken in je hoofd zit, we kunnen het namelijk niet afvinken en daar kunnen mensen niet goed tegen. Maak daarom ook een lijstje met taken die je succesvol hebt afgerond, voor zowel privé als op kantoor. Dit kunnen zowel kleine als grote overwinningen zijn. Wanneer je hier naar kijkt, word je herinnerd aan wat je allemaal al wel gedaan hebt, in plaats van niet.
#4. Kies een ‘uit’-moment
Het to-do lijstje gaat alsmaar door, dus kies een moment om 20 minuten lang niks productiefs te doen. Je mag dit zelf invullen met een andere activiteit, maar al je apparaten moeten uitstaan. Je kunt gaan hardlopen, een spelletje doen met je dochter of uitgebreid gaan lunchen. Hierdoor neemt je stressgevoel af en het gevoel dat je iets positiefs voor jezelf en je gezin doet juist toe. Bovendien ben jij degene die deze keuze maakt, daardoor zal je gevoel van controle toenemen.