Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

Laurens Drillich, algemeen directeur Endemol Nederland Mediagroep, over online bingo, televisiebudgetten en online distributie.

Achter de schermen heeft zich bij Endemol een geruisloze machtsgreep voltrokken. Door het opkopen van de schulden van Endemol kan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Apollo de meerderheid van de aandelen in handen krijgen. Intussen bouwt Endemol rustig verder aan zijn entertainmentimperium. Drie vragen aan Laurens Drillich, algemeen directeur Endemol Nederland Mediagroep:

Endemol wil samen met TMG ‘online bingo­concepten’ gaan aanbieden. Gaan jullie je meer oriënteren op andersoortige activiteiten?

‘In Nederland groeit de markt voor televisieproducties voorlopig niet. Groeien doe je nu alleen nog ten koste van de concurrentie. Maar we kunnen onze content wel op andere manieren gaan aanbieden. Als we een gameshow kunnen produceren, kunnen we ook online games maken. Naar verwachting wordt de wet op de kansspelen volgend jaar gewijzigd, waardoor gokken op internet legaal wordt. Wij kijken nu in Nederland naar alle vormen van online gambling. Online bingo is daar een voorbeeld van.’

Consumenten kijken steeds vaker tv-shows online. Heeft dat consequenties voor jullie als producent?

‘Het betekent dat uiteindelijk de budgetten voor televisieproducties omlaag gaan, omdat er meer aanbod is op meer verschillende plekken. Ook worden de grenzen tussen producent, omroep en distributeur onduidelijker. Een voorbeeld daarvan is Endemol Beyond, een online “multi-channel network” waar door ons internationaal aan gewerkt wordt. Er zijn op Youtube al Endemol-kanalen met eigen content. Als we daarmee veel bezoekers trekken, kunnen we betere deals sluiten voor de verdeling van de advertentie-inkomsten. Het opent een nieuwe markt. In de toekomst zullen we in ieder geval in grote landen veel meer content exclusief voor online gaan produceren.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is het denkbaar dat de nieuwe, online distributiekanalen voor jullie belangrijker worden dan televisie?

‘Wie weet in de verre toekomst, maar niet op afzienbare termijn. En als het gebeurt, dan eerder in een grote markt als de Verenigde Staten. In het kleine Nederlandse taalgebied gaat dit soort ontwikkelingen veel langzamer, omdat het om relatief kleine aantallen en bedragen gaat.’

(Foto via)