Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

Kopen en verkopen op de tweedehandsmarkt is booming. Hoe groot is de markt en welke bedrijven spelen een belangrijke rol?

Eigenlijk weet niemand hoe groot de markt voor tweedehands spullen in Nederland precies is. Management Team sprak met meerdere economen en allemaal stellen ze hetzelfde: je kunt aan de tweedehandsmarkt geen (omzet)cijfer hangen. Chris Meijers, sector banker retail bij de ABN Amro, licht toe: 'De tweedehands omzet is slecht inzichtelijk omdat er veel door mensen thuis wordt gehandeld. En dat wordt niet gemeten, in tegenstelling tot de reguliere retailomzet.' Wel is duidelijk dat de markt voor tweedehands spullen in Nederland booming is. Daar zijn 3 verklaringen voor:

1. Een landelijk bereik dankzij internet

Het internet heeft bij de opkomst van de verkoop van tweedehands spullen een onwijs belangrijke rol gespeeld. Sectormanager retail bij de Rabobank Alexander Heijkamp: 'Heel Nederland is nu mijn marktplaats. Ik kan iets online zetten en een koper vinden in Groningen en andersom. Vroeger hingen we vraag-en-aanbod-briefjes op in de lokale supermarkt, met een lokaal of regionaal bereik. Tegenwoordig is dat bereik landelijk.'

De grootste en bekendste online speler is ongetwijfeld Marktplaats, met (naar eigen zeggen) 1,3 miljoen unieke bezoekers per dag. Over de omzet wil het bedrijf tegenover Management Team niks kwijt, die zijn sinds de overname door eBay geheim. De jongste bekende cijfers stammen uit 2003, toen haalde het bedrijf een omzet van 6 miljoen, schreef NRC Q in mei van dit jaar. Dit bedrag is zonder enige twijfel hard gegroeid.

Maar Markplaats is al lang niet meer de enige die in Nederland profiteert van de markt voor tweedehands producten. Zo begon Bol.com in 2007 met het verkopen van tweedehands boeken, in 2010 kwamen daar muziek, films en games bij. De online winkel biedt momenteel zo’n 9 miljoen artikelen aan, waarvan 970.000 tweedehands artikelen zijn. Er zijn meer dan 725.000 particulieren die tweedehands producten aanbieden, daarnaast hebben 610 ‘gespecialiseerde bedrijven’ een verkopers-account.

2. Meer fysieke tweedehandswinkels

Voordat het internet er was, waren er al kringloopwinkels, vrijmarkten en tweedehandsboekwinkels. Je zou dat de voorlopers kunnen noemen van de huidige tweedehandswinkels. Dat was allemaal relatief onschuldig en kleinschalig, maar daar lijkt nu verandering in te komen. De eerder genoemde professionalisering is niet alleen online te merken, maar ook offline. Heijkamp: 'Nederland kent inmiddels meer dan 300 winkels waarin opgeknapte meubels worden verkocht. En IKEA heeft in Barendrecht en Heerlen nu ook een segment tweedehandsspullen. Bedrijven realiseren zich steeds meer dat er veel te halen valt in de tweedehandsmarkt.'

Ook zijn er steeds meer startende ondernemingen die gebruik maken van het succes. Zo renoveert Gamechanger Leapp kapotte en beschadigde Apple-apparaten om deze vervolgens met 30 of 40 procent korting te verkopen. Het heeft in Nederland inmiddels 65.000 klanten en zal dit jaar naar verwachting 10 miljoen euro omzetten. Momenteel kijkt het bedrijf over de grens: op 1 januari opent Leapp 5 winkels in Duitsland en 3 in België.

Er is, met andere woorden, een flinke groei zichtbaar. Meijers: 'Als je kijkt naar het winkeloppervlak van tweedehandskledingzaken, dan zie je dat deze over een periode van tien jaar met zo'n 70 tot 80 procent is gestegen, evenals het aantal verkooppunten. Met andere woorden: deze markt groeit gigantisch.' Helaas is die groei niet overal zichtbaar. De boekenbranche kent juist een daling van zo'n 40 procent in het winkeloppervlak en 20 procent in de verkopen.

Het succes van tweedehandswinkels in de 'gewone' winkelstraat is winst voor voorvechters van hergebruik. Voor de gewone retail schuilt er echter een gevaar in, denkt Heijkamp. Volgens hem wordt de tweedehandsmarkt de komende tijd dé grote bedreiging van de reguliere retail. 'Normale retailers kunnen op dit moment maar op één terrein winnen van tweedehandsbedrijven en dat is op prijs. Dus door nog verder met de prijs te zakken, zodat het verschil tussen regulier en tweedehands kleiner wordt. Voor een groot aantal bedrijven is dat funest.'

3. Nederlanders houden opeens van tweedehands

Durf je op een verjaardagsfeestje te zeggen dat de stoel waar je buurman op zit bij een tweedehandswinkel is gekocht? Het antwoord van Nederlanders luidt tegenwoordig 'ja', aldus Heijkamp. Daarin zijn we uniek, stelt hij: 'Het is in België echt not done om te zeggen dat je tweedehands meubels hebt gekocht. Die acceptatie is in Nederland veel verder. We zijn er hier trots op dat we een goede deal hebben kunnen sluiten.' Het is dus interessant om te volgen hoe Leapp het gaat doen in België.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Er zijn nog meer signalen waaruit blijkt dat Nederlanders meer van tweedehands spullen zijn gaan houden, wellicht onder invloed van de grote aandacht voor duurzame goederen. Kijk wederom naar Leapp, dat bewijst dat Nederlanders veel vaker bereid zijn om iets te tweedehands te kopen of te laten repareren. 'Of kijk bijvoorbeeld naar de zogeheten repaircafés', zegt Heijkamp. Dit zijn bijeenkomsten waar vrijwilligers kapotte spullen repareren voor anderen. Tenslotte had ook de crisis een versterkende werking, zeggen zowel Heijkamp als Meijers. 'Het lijkt erop dat men de afgelopen jaren anders is gaan aankijken tegen het kopen van al dan niet nieuwe goederen.'

Foto: Flickr / Joop van Dijk (Creative Commons)