Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 gouden tips om weerstand te verminderen

Hoe verminder je weerstand bij medewerkers? Podiumauteur Jaldhara Groenveld beschrijft een trainingssituatie en geeft 3 gouden tips.

“Ik heb een hekel aan dat gestructureerde gedoe…” Adriaan heeft duidelijk weinig zin in de teamtraining die onder andere bedoeld is om de verschillende werkwijzen van de teamleden op elkaar af te stemmen. “Het lijkt wel alsof structuur hier altijd boven inhoud gaat”, zegt hij met een boze stem. Zijn collega’s knikken instemmend.

Als ik vraag wat er aan de hand is en waarom hij zo boos is, vertelt Adriaan dat hij het gevoel heeft dat hij niet gehoord en gezien wordt… Ai! Bij medewerkers die dit gevoel hebben, bestaat vaak een enorme opgekropte weerstand, en voor je het weet, gaan medewerkers hun eigen koers varen.

Behoefte

Ik vraag waar zijn behoefte ligt. Adriaan merkt dat dít het moment is om te zeggen wat hem blijkbaar al tijdenlang dwarszit. Hij vertelt: “Wat ik ook vertel tegen Ben, onze manager, het lijkt wel alsof hij me nooit hoort. Alsof hij me niet wíl begrijpen. Waarom vertrouwt hij me niet? Ik weet wat ik kan, waar ik goed in ben. Als hij dat ook zou zien, zou hij kunnen begrijpen dat ik hem niet nodig heb voor ‘de benodigde structuur’. En ik ben niet de enige in het team die het zo ervaart…”

Tijdens zijn tirade heeft Adriaan mij aangekeken. Alsof hij het niet rechtstreeks tegen de duidelijk geschrokken Ben durft te zeggen. Als ik Ben vraag te reageren, zegt hij even niet te weten wat hij moet zeggen. Aarzelend begint hij: “Ik hou zelf van structuur. Bovendien denk ik dat ik als manager structuur móét bieden”, zegt hij. “Maar ja, als niemand structuur wil…”

Ben kijkt ontmoedigd. Adriaan staart voor zich uit. De sfeer is gespannen. Iedereen vraagt zich af: hoe nu verder? Ik stel voor eerst even een kop koffie te gaan drinken. Dat geeft mij meteen de gelegenheid na te denken over de volgende stap.

Structuur

Na een korte pauze besluit ik het gebeurde aan te pakken met het thema:

Structuur, wat is dat? Wat is mijn behoefte? Wat is jouw behoefte?

De bedoeling is dat iedereen een beeld zoekt dat bij hem opkomt bij het horen van deze vragen. Later kunnen mensen hun keuze toelichten. Al snel komt de energie terug. Geanimeerd wordt geconstateerd dat elk teamlid een ander beeld blijkt te hebben bij structuur.

Vanuit de verschillen gaan we samen op zoek naar een manier om de gezamenlijke structuur in te vullen, want natuurlijk zijn er werkafspraken nodig. En dat is óók een vorm van structuur! Kortom, het blijkt helemaal niet zo moeilijk om op een constructieve manier over structuur te praten. Het is ook niet zo ingewikkeld om op één lijn uit te komen.

Aan het einde van de teamtraining zijn er goede afspraken gemaakt. Over afstemmingsmomenten, de archivering en de planning. Het is méér dan wat iedereen ’s ochtends voor mogelijk hield.

Nabespreking

Aan het eind van de dag vraagt Ben of ik de week erop tijd voor hem heb. Hij wil graag met me bespreken wat hij fout heeft aangepakt, wat hij in het vervolg beter kan doen. Want als de dag één ding duidelijk gemaakt heeft, dan is het wel dat er enorm veel weerstand was binnen het team. Verwoord door Adriaan, maar het leefde bij iedereen.

Als we een week later de trainingsdag evalueren, vertelt Ben me dat die dag het team merkbaar goed heeft gedaan. Er wordt meer met elkaar gewerkt, er wordt meer tegen elkaar gezegd en er is duidelijk meer energie. Positieve energie. Ben vraagt zich af wat hij over het hoofd heeft gezien?

3 gouden tips om weerstand te verminderen

Zonder te spreken over goed of fout, geef ik Ben enkele tips.

  1. Stimuleer je medewerkers hun talenten te herkennen, te erkennen en in te zetten. Vergeet niet als manager ditzelfde te doen.
  2. Stimuleer je medewerkers hun competenties positief in te zetten. Maak er dus als manager ruimhartig gebruik van.
  3. Vergeet niet met enige regelmaat je medewerkers te vragen wat hun behoefte is. Laat ze hun behoefte uitspreken. Let op, iemand die z’n behoefte uitspreekt, hoeft niet altijd zijn zin te krijgen. Maar geef de mensen wel de aandacht, luister naar ze, dan heb je al de helft gewonnen!

Ieder mens wil in z’n volle omvang gezien en gehoord worden. Mensen willen graag meedenken over wat nodig is om de klus te klaren. In de praktijk betekent dat er binnen bedrijven oog moet zijn voor het inzetten van ieders talent, het juist inzetten van competenties én voor de menselijke maat.

Positieve spiraal

Op het moment dat je deze 3 gouden tips ter harte neemt, zul je merken dat weerstand afneemt, dat medewerkers zich vrijer voelen, proactiever werken en gemotiveerder zijn. Waardoor een volgende stap naar meer efficiënt en effectief werken gemakkelijker wordt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Jaldhara Groeneveld is eigenaar van trainingsbedrijf Moeiteloos Meer Resultaat

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.