Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 bewijzen dat een celebrity ook succesvol ceo kan zijn

Sommige ceo's wórden celebrity, maar Neil Young werd juist eerst beroemd en toen pas topman. Welke sterren gingen hem voor?

Neil Young probeert al jaren te rocken in the free world, maar zal dat de komende tijd gaan doen met een extra functienaam op zijn visitekaartje: die van ceo. Eerder deze week werd bekend dat de Canadees topman wordt bij het door hem zelf opgerichte bedrijf PonoMusic. De rocker wil hoge geluidskwaliteit naar de digitale wereld brengen, met een online muziekdienst en bijbehorende muziekspeler. Later dit jaar zal Pono van start gaan in de VS, Canada en Groot-Brittannië. Meer dan 18.000 mensen staan achter het project van Young en investeerden in totaal 6.225.354 dollar via de crowdfundingwebsite Kickstarter. Daarmee is Pono het op twee na succesvolste project ooit op de website.

Zorgen van Kickstarters

Sommige van de Kickstarters hebben zo hun twijfels bij de benoeming van Young tot ceo. 'Ik hou van Neil en weet dat hij een slimme vent is, maar ik maak me zorgen of zijn hectische muziekcarriere voldoende tijd biedt om ceo te zijn en of hij de professionele ervaring heeft om als ceo een bedrijf te besturen', meldt een van hen onder de update op Kickstarter. Een ander schrijft: 'Ik ben bang dat ik een onverstandige keuze heb gemaakt door geld uit te geven aan een bedrijf dat zijn beloftes wellicht niet na kan komen.'

Wel oprichter, geen ceo

Er zijn meer beroemdheden die een bedrijf zijn gestart, of een publieke functie hebben gekregen binnen een corporate omgeving. Een bekend voorbeeld is Dr. Dre, die met Jimmy Iovine in 2006 het elektronicabedrijf Beats oprichtte. Eind mei maakte Apple bekend het bedrijf gekocht te hebben voor 3 miljard dollar; zowel Dr. Dre als Iovine stappen over naar het bedrijf uit Cupertino. Belangrijk verschil met de kwestie Young: Dr. Dre liet het ceo-schap van Beats aan Iovine, die in het verleden als Interscope-baas ervaring opdeed met het aansturen van een bedrijf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een artiest als creatief directeur

Wat de laatste jaren ook vaak voorkomt, is dat grote bedrijven een celebrity aanstellen als creatief directeur. Will.i.am van Black Eyed Peas werd in 2011 bijvoorbeeld aangesteld bij Intel, Lady Gaga in 2010 bij Polaroid en Alicia Keys in 2013 bij Blackberry. Keys werd amper een jaar later alweer ontslagen. In dit soort gevallen lijkt de directiefunctie vooral een vorm van marketing, zowel voor de betrokken bedrijven als de beroemdheden. Toch zijn er wel enkele voorbeelden te noemen van celebrity's die daadwerkelijk succesvol als ceo zijn geworden. Een overzicht:

Beeld Neil Young via Flickr.