Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

2012 volgens Daan Witteveen van Deloitte

Wat kunnen bedrijven verwachten in 2012? MT vraagt experts naar de belangrijkste trends voor het volgende jaar. In deze editie: 2012 volgens Daan Witteveen, die als Deloitte-partner verantwoordelijk is voor de sectoren technologie, media en telecommunicatie.

 

2012, het jaar waarin telco’s verdienen aan (mobiele) data

“Bij telecombedrijven als KPN vallen traditionele inkomstenbronnen weg terwijl ze juist extra moeten investeren in het netwerk om de toename van het dataverkeer te kunnen opvangen. Natuurlijk is dit een ontwikkeling die iedereen zag aankomen, maar vooraf weet je nooit precies wanneer zoiets gebeurt en hoe erg een bedrijf hierdoor wordt geraakt. Er werd gezegd dat websites als Youtube het internet verstoppen. Er werd naar Google gewezen, omdat deze wel gebruik maakt van het netwerk van de telecomoperators maar daar niet voor hoeft te betalen. Er was ook de netneutraliteitdiscussie, waarin hardop werd afgevraagd of grote datagebruikers juist wel zouden moeten betalen. En ja, de communicatie van KPN had anders gekund. Whatsapp was er linksom of rechtsom toch wel gekomen. Echter, nu de lucht is opgeklaard kunnen telecombedrijven veel geld verdienen aan nieuwe en betere data-abonnementsvormen, tenminste: zolang ze de juiste gebruikservaring leveren. Alleen dan zal de consument bereid zijn meer te betalen voor een dataverbinding.”

2012, het jaar van Het Nieuwe Outsourcen

“IT is niet meer alleen ondersteunend voor bedrijven, het is tegenwoordig onderdeel van het primaire proces. Kijk bijvoorbeeld naar e-commerce, dat voor veel organisaties aan de basis staat van wat ze doen. Op dit moment worden veel traditionele IT-omgevingen van bedrijven nog volledig gemanaged door partijen als Logica, Capgemini, Atos Origin en IBM. Dat levert efficiencyvoordelen voor ze op, maar dat maakt het tegelijkertijd lastig om snel te reageren op nieuwe technologische ontwikkelingen. Dus zie je de trend dat steeds meer organisaties weer zelf de verantwoordelijkheid over deze IT-systemen op zich nemen, waarbij diverse Software as a Service (SaaS) oplossingen kleine taken overnemen. Dit kan betrekking hebben op CRM, billing, marketing, facility beheer enz.  Zo krijg je dus een hele andere vorm van outsourcen: in plaats van bij één partij, worden taken bij een netwerk van verschillende bedrijfjes neergelegd, terwijl de verantwoordelijkheid bij de bedrijven zelf blijft liggen. Wel roept het veiligheidsvragen op, want wat doen al die bedrijfjes met je data? Tegelijkertijd maakt het bedrijven ook flexibeler.”

2012, het jaar dat vraagt om snelheid

“Ik zeg wel eens dat bedrijfsplannen overbodig worden, in ieder geval de bedrijfsplannen die verder kijken dan drie jaar. De ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op dat niemand nog weet waar mogen winst mee kan worden behaald. De les die grote bedrijven van start-ups kunnen leren is dat de periode tussen idee en uitvoering steeds korter wordt. Je hebt geen lange aanlooptijd meer nodig, alle tools om snel te starten zijn online beschikbaar. Dat betekent ook dat je snel concurrentie kan krijgen. Kijk naar een bedrijf als Groupon, dat zeer snel is geprofessionaliseerd, maar in elk land al tientallen alternatieven tegenover zich heeft staan. Kleine bedrijven moeten dus steeds sneller volwassen worden. Ik verwacht dan ook dat start-ups en grote bedrijven steeds verder naar elkaar toe zullen groeien, want grote bedrijven bezitten de eigenschappen die nodig zijn voor een volwassen bedrijfsvoering. De tijd van gezellig experimenteren is voorbij.”

En de nog verdere toekomst?

De technologie die bij Witteveen op dit moment het grootste wow-gevoel oproept is 3D-printen, waarover Management Team eerder al uitgebreid schreef. “Over een aantal jaren kan je bij de autogarage nieuwe onderdelen laten uitprinten, op dit moment al is het mogelijk een lever met behulp van DNA-sequencing en een 3D-printer te reproduceren. Dat gaat je voorstellingsvermogen te boven. Deze ontwikkeling zal een enorme impact hebben op productietrajecten bij bedrijven. Dankzij 3D-printers zal het mogelijk zijn om kleine series kostenefficiënt te produceren, daarnaast zal het dat nu in China wordt gedaan weer terug naar Nederland gehaald kunnen worden. Dichtbij produceren is nu eenmaal efficiënter en milieuvriendelijker.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Check ook de 10 tech-trends die Deloitte op een rijtje zette


Meer weten over DE managementtrends van volgend jaar?
Bezoek de MT12 op 12 maart 2012