Ruim twee jaar na het uitbreken van de crisis zijn Nederlanders weer aan het jobhoppen geslagen. Onze collectieve angst om werkloos te raken neemt langzaam maar zeker af.
Dat concludeert Warren Hammond (foto hieronder), managing director van Monsterboard.nl. Met een plus van 20 procent zitten de bezoekcijfers van de vacaturesite sinds een jaar weer flink in de lift. Volgens Hammond zet het groeiende vertrouwen in de arbeidsmarkt dit jaar verder door. “De laatste twee jaar hebben we een trend gezien van last in, first out. Dit werd aangewakkerd door de moeilijke economische omstandigheden. Om die reden koos de werknemer voor zekerheid, je bleef zitten waar je zat. Inmiddels groeien bedrijven weer iets, ze nemen nieuwe mensen aan. We zien als gevolg dat steeds meer mensen zich oriënteren op de arbeidsmarkt. Het heeft nu nog een beetje de ingrediënten van windowshopping, maar wij verwachten dat het echte jobhopping dit jaar zeker fors gaat toenemen.”
Monster Employment Index
Uit cijfers in de Monster Employment Index, een graadmeter van het online vacatureaanbod in ons land, blijkt het aantal banen op vacaturesites in 2010 met 3 procent te zijn toegenomen. Een lichtpuntje, maar wel een kleine stijging. Volgens Hammond is de markt nog mijlenver verwijderd van de aantallen die eind 2008 werden genoteerd. “Om dat niveau te halen moet het aanbod nog zeker met 60 procent groeien”, aldus de managing director. In de vacature-index over heel 2010 staat te lezen dat het aantal online vacatures in de transportsector met bijna een kwart toenam. Ook naar marketeers en pr-functionarissen is weer meer vraag, dit indexcijfer steeg met 18 procent. De toerismebranche lijkt de ergste klappen van de crisis inmiddels ook te boven. De vraag naar personeel nam hier met 11 procent toe.
Duidelijk cv
Volgens Hammond mikt het Nederlandse bedrijfsleven de komende jaren meer en meer op specialisme. Belangrijke informatie voor iedereen die op zoek gaat naar een andere job. “Communiceer je specialiteiten. Vermeld in je cv niet alleen dat je IT’er bent, maar maak duidelijk in welke onderdelen je echt goed bent. Dat kan desnoods betekenen dat je meerdere cv’s maakt, waarin telkens een bepaald specialisme wordt uitgewerkt. We zien duidelijk een trend dat werkgevers eerder kiezen voor een gespecialiseerde freelancer die vijftien uur per week komt, dan voor een vaste medewerker die 36 uur in dienst is en van alles een beetje kan.”
Baan via social media
De arbeidsmarkt ontwikkelt zich de komende tijd verder. Vooral de manier waarop we op zoek gaan naar een andere baan verandert volgens Hammond. Hij doelt daarmee op de toegenomen invloed van social media. “Het lijkt een eeuw geleden. Toch was je nog niet zo heel lang terug voor een andere job aangewezen op de banenrubriek in de krant. En om iets over het bedrijf te weten te komen, moest je er al een vriend of familielid hebben zitten. Tegenwoordig is dat niet langer nodig. We zien een duidelijk trend waarin mensen steeds meer informatie verschaffen over hun mogelijke toekomstige werkgever. Met behulp van Hyves-profielen, tweets en Facebook-accounts zie je al vrij snel of het bedrijf dat een baan aanbiedt ook echt bij je past.”
Lees meer:
- Hoe de arbeidsmarkt opkrabbelt
- Succesvol solliciteren voor de 50-plusser
- 17 bizarre sollicitatievragen
- 3D: de toekomst van solliciteren