Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

12 tips voor succesvolle internetbusiness

Veel interconcepten falen. Slechts een klein deel is succesvol. De ervaren online serie-ondernemerJason Goldberg vertelt u zijn recept voor succes. 

In Nederland doet zijn naam bij slechts een klein deel van de internetcrowd een belletje rinkelen. Toch is Jason Goldberg al jarenlang een grote meneer als internet-entrepreneur. Sinds 1999 is hij actief betrokken bij de start van heel wat start-ups. In 2004 richtte hij de banensite Jobster op. Ook stond hij aan de wieg van het platform Socialmedian (inmiddels verkocht aan Xing) en Fabulis, een sociaal netwerk voor homo's. Verder is Goldberg als investeerder betrokken bij Tweetdeck en een handjevol start-ups. Zijn tips om van een idee een geslaagd internetconcept te maken.

1. Ken het product

De ceo van elke internet-startup moet ook productmanager zijn. Alleen op die manier kan hij zich de broodnodige productkennis toe-eigenen.

2. Kwaliteit telt

Het enige dat echt telt aan internetproducten is de kwaliteit van het product. De rest is allemaal bijzaak. En de enige manier om erachter te komen hoe goed het product is, is de mate waarin anderen er gebruik van willen maken.

3. Durf te veranderen

Een nieuw internetconcept doet het al meer dan uitstekend als 50 procent van het oorspronkelijke idee in de praktijk ook echt blijkt te werken. Verder is het zaak om uw gebruikers zoveel mogelijk te volgen.

4. Spaarzame surftijd

De meeste mensen gebruiken op internet slechts vijf tot zeven diensten zeer regelmatig. Zijn uw ambities groot? Zoek dan uit hoe uw concept in een van deze diensten past. Het gaat erom dat u het enthousiasme en het vertrouwen van gebruikers weet te winnen. Geef ze een verdomd goede reden om een deel van hun kostbare surftijd aan uw product te besteden.

5. Zoek macro-trends

Kies bij voorkeur voor een bestaande of aankomende populariteitsgolf in plaats van een eigen markt te creëren. Zoek naar belangrijke macro-trends en stem daar uw product op af.

6. Vind een sherpa

Bent u nog niet zo ervaren met het op de markt zetten van een internetproduct? Ga dan op zoek naar een sherpa. Dit is iemand die het pad al een keer bewandeld heeft. Die ervaring heeft met investeerders werven en deals rondmaken. Geef deze persoon 1 tot 2 procent van de aandelen in ruil voor zijn tijd. Zo iemand fungeert dan als klankbord op spannende momenten.

(Een sherpa is een inwoner van Nepal die zijn diensten ter beschikking stelt aan mensen die de Himalaja willen beklimmen. Zij fungeren als informant, gids, drager en organisator. Deze sherpa kent de omgeving, weet de veiligste weg en ondersteunt waar nodig van begin tot eind.)

7. Juiste partners

Zet uw bureau van meet af aan zo neer dat u de hele dag tegen uw zakenpartners aankijkt. Als u zich binnen enkele weken al gaat ergeren aan die koppen, dan is dat een belangrijke signaal: u werkt met de verkeerde mensen.

8. Focus

Vogel snel uit waar uw krachten liggen. Besteed het grootste deel van uw kostbare tijd aan activiteiten die binnen dit spectrum liggen. En de rest? Uitbesteden aan mensen die daar beter in zijn. Het is simpelweg onmogelijk dat u zowel uitblinkt in conceptontwikkeling, programmeren als administratie.

9. Passie

Werk met mensen die net als u een enorme passie hebben voor internet en het specifieke product wat u aan het ontwikkelen bent. Maar passie voor het laten boeien van de business alleen is niet voldoende. Uw passie zal zich vooral moeten richten op de klant en het oplossen van zijn probleem of ergernis.

10. Zuinig met extern geld

Pas bij het zoeken naar externe financiers in eerste instantie het principe van de Hollandse zuinigheid toe. Daarmee dwingt u zichzelf om creatief te zijn met elke euro die eruit gaat. Veel internetprojecten mislukken omdat er onnodig veel geld over de balk wordt gesmeten.

11. Zet het online

Wacht niet te lang met het online plaatsen van het concept. U komt er nooit achter hoe goed een product is totdat andere mensen het kunnen gebruiken en feedback geven. Veel succesvolle internetondernemers schamen zich inmiddels voor de eerste versie van hun website. Prima! Hanteer bij nieuwe online consumentenproducten een aanloopperiode die niet langer duurt dan drie maanden.

12. Update

En daarna: wacht nooit langer dan drie weken met nieuwe updates. Iedere week of zelfs elke dag is ook geen punt. Zo krijgt u eerder feedback van gebruikers. Dat is van evident belang voor de verdere ontwikkeling van het concept.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer tips lezen? Kijk dan op de website van Goldberg.


Volg onze MT-redacteuren ook op Twitter: