De coronacrisis is een uitgelezen moment om oude gewoontes over boord te gooien. Veranderingen gingen nooit zo snel als nu, dus pak die kans om je bedrijf, business-unit of afdeling op de schop te nemen. Vertrek vanuit het build back better-principe, vergeet niet in scenario’s te denken en laat je inspireren door de adviezen van deze goeroes.
Nodig: Effectiviteit in plaats van efficiëntie
Charles Handy: ‘Leiderschap gaat over de kracht om medewerkers zelf dingen te laten leren. Managers zijn vooral bewakers van de efficiëntie, die de effectiviteit veelal niet ten goede komen. Bedrijven moeten bovenal prettige plekken zijn om te werken. Innovatie kun je niet afdwingen met een model. Innovatie en creativiteit komen uit werknemers die ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien. Geef ze die ruimte.’
Nodig: Betekenisvolle leiders
Alain de Botton: ‘We zijn te vaak vergeten waarom en waarvoor wij werken.’ De Botton vindt het de primaire taak van bedrijven die vraag beter te beantwoorden. Als de betekenis en de doelstelling van bedrijf maar helder is komt de rest vanzelf. ‘Ik denk dat elk bedrijf een School of Life hoort te zijn waarbij belangrijke vragen worden gesteld als de betekenis van je organisatie.’
Nodig: Vrijheid
Ricardo Semler: Mensen werken niet om geld te verdienen, maar om zich goed te voelen, ergens bij te horen en een bijdrage te leveren. Daarom moet je ze volledige vrijheid geven.
Nodig: Helpers
Simon Sinek: ‘De meeste bestuurders zijn geen leiders. We doen misschien wat zij zeggen, maar dat is omdat ze autoriteit of zeggenschap over ons hebben. We zouden hen niet vrijwillig volgen. Leiderschap betekent niet ‘in charge’ zijn, maar zorg dragen voor de mensen ‘in our charge’. Veel mensen verwarren de positie van een leider met het zijn van een leider.’
Sinek vergelijkt leiderschap het liefst met ouderschap. Iedereen kan het worden, niet iedereen is er geschikt voor, maar we kunnen er wel allemaal beter in worden.
Nodig: Helder businessmodel
Alex Osterwalder: ‘We gebruiken allemaal de term ‘businessmodel’, maar we bedoelen verschillende dingen. De een heeft het over inkomstenstromen, de ander over het afzetnetwerk. Mensen benaderen het vanuit hun eigen expertise, zoals marketing of financiën. Het ontbreekt aan een gemeenschappelijke taal. Ze praten met elkaar, maar begrijpen elkaar niet.’ Dat moet anders en beter, meent Osterwalder. Hij ontwikkelde onder meer het Business Model Canvas.
Nodig: Oprechte verhalen
Seth Godin: ‘Vertel een oprecht en kloppend verhaal. Je klant prikt door leugens en halve waarheden heen. Marketeers, maar eigenlijk iedereen, moeten zichzelf drie vragen stellen: 1. Wat is je verhaal? 2. Zullen de mensen die het moeten horen dit verhaal geloven? 3. Is het verhaal waar?’
Nodig: Zachte leiders
Henri Mintzberg: Alfamannetjes, narcisten en immoreel gedrag in de top? Volgens managementdenker Henry Mintzberg is de tijd dat dit soort gedragingen worden getolereerd voorbij. Mintzberg denkt dat de tijd gekomen is voor een nieuw evenwicht, tussen bedrijven en de samenleving. Daar horen zachte leiders bij.
Nodig: Een sterk merk
Scott Bedburry: ‘Een merk is een verhaal dat nooit helemaal verteld is. Goede merken weten langdurige klantrelaties te realiseren. Relevantie, eenvoud en menselijkheid zijn meer onderscheidend voor merken dan technologie.
Nodig: Shared Value Creation
Michael Porter: ‘Bedrijven moeten op zoek naar manieren om winst te maken juist door te kijken wat ze kunnen doen aan grote maatschappelijke thema’s zoals armoede, slechte waterkwaliteit en het milieu. Elk bedrijf heeft zijn eigen kansen op dit gebied. Niet alle winst is gelijk. Winst die komt bij oplossing van maatschappelijke problemen is meer waard.’
Nodig: Toewijding en geluk
Malcom Gladwell: ‘Niet talent, maar toewijding en geluk bepalen of iemand succes zal vinden of niet. En wil je ergens echt goed in worden, dan heb je 10.000 uur oefening nodig. Neem Bill Gates, die de mazzel had dat hij via zijn school en zijn ouders al heel vroeg onbeperkt toegang had tot krachtige computers, waarop hij nachtenlang zijn liefde voor informatica kon botvieren. De meeste mensen komen niet in de positie dat ze voor hun dertigste 10.000 uur in iets kunnen oefenen, al zouden ze willen. Gates had dus een aantal omstandigheden mee.’
Nodig: Excellente managers
Andre de Waal: ‘Excellente managers zijn mensen die zeer goed zijn in hun werk en als dat het geval is, helpen zij de prestaties van hun organisatie verbeteren. Ze creëren de juiste condities in de organisatie om medewerkers te laten excelleren. En dan kan een organisatie veranderen in een echte hoogpresterende organisatie, een HPO (high performance organisation), die gekenmerkt wordt door een groot aanpassingsvermogen.’