Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 wetenschappelijke tips tegen werkstress

Managers ervaren minder stress als ze een goede relatie met werknemers hebben, zo blijkt uit Noors onderzoek. 10 tips tegen werkstress.

Als je prima door een deur kan met je medewerkers, dan zal je ook minder last hebben van stress op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van Astrid M. Richardsen en Stig Berge Matthiesen van de BI Norwegian Business School waar Sciencedaily over schrijft. 'Het beste wat een leidinggevende kan doen om werkstress te voorkomen, is het ontwikkelen van een goede relatie met medewerkers', zegt Richardsen. Als zij blij zijn met wat je doet, begrijpen wat je uitdagingen zijn en actief betrokken worden bij het oplossen van problemen, zal je zelf minder druk voelen, zo luidt haar redenering. Hoe dat komt? Waarschijnlijk omdat je in zo'n situatie meer vertrouwen krijgt in je medewerkers en meer taken naar ze delegeert, aldus de onderzoekers.

Vier factoren van stress

De conclusie is een van de uitkomsten van grootschalig onderzoek onder 2.900 Noorse managers naar stress op de werkvloer. Richardsen en Matthiesen onderscheiden vier factoren die er invloed op hebben:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Tijds- en werkdruk
  • Emotionele spanning
  • Conflicten door vragen/eisen van het topmanagement en/of medewerkers
  • Conflicten tussen werk en privé

Opvallende resultaten

Meer dan een op de zes Noorse managers zegt vaak of altijd last te hebben van tijds- en werkdruk. Minder dan 5 procent zegt dit nooit te ervaren. Daarmee is deze factor van grootste invloed op werkstress, concluderen de onderzoekers. De balans tussen werk en privé zorgt bijvoorbeeld maar bij 11 procent van de managers voor stress. Over het algemeen komt de hoeveelheid stress en werkdruk voort uit de mate van onzekerheid die heerst binnen een bedrijf of afdeling en het aantal veranderingen dat het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden.

Slechtere resultaten

Volgens de onderzoekers kan stress bij managers zorgen voor een teruggang in productiviteit van zijn of haar afdeling en slechtere resultaten. Wie vindt dat er veel van hem of haar wordt gevraagd, kan minder loyaal worden ten opzichte van de organisatie, en sneller op zoek gaan naar een andere baan, aldus het duo. Dit zijn 10 tips die ze hebben opgesteld voor managers om beter met werkstress om te kunnen gaan:

  1. Achterhaal waar de stress vandaan komt. Als je weet wat de bron is, kan de stress beter bestreden worden.
  2. Ontwikkel meer kennis over stress. Wat kan er bijvoorbeeld aan worden gedaan?
  3. Heb een gezonde levensstijl. Dus: uitrusten, slapen, sporten en gezond eten.
  4. Leer om te rusten en ontspannen. Oefen in het ontstressen, bijvoorbeeld met hulp van meditatie.
  5. Manage je tijd effectiever, leer beter om te gaan met prioriteiten en identificeer tijd-dieven.
  6. Ontwikkel de vaardigheden van je werknemers, zodat je zelf minder stress zult ervaren als je delegeert.
  7. Zorg voor ondersteuning. Heb je bijvoorbeeld iemand wiens hulp je kan inroepen als het nodig is?
  8. Plan je carriere. Te lang in een bepaalde baan blijven hangen zorgt voor onnodige stress.
  9. Switch op tijd van baan. Maak de switch op het moment dat je nog in controle bent bij je huidige job.
  10. Zoek hulp van buitenaf als je te veel druk ervaart. 

Meer over gezond ondernemen?