De aanvragen uit heel Europa om Earth Water elders te introduceren, bleven binnenstromen. Omdat zich daar een goede partij aanbood, besloten De Nekker en Witteveen Portugal als testmarkt te nemen: Earth Water werd daar in oktober gelanceerd. De mannen wilden niet simpelweg ‘uitbreiden’, maar zetten een complete Portugese campagne neer. “Met Louis Figo als ambassadeur”, vertelt De Nekker, niet zonder trots. “Met zo’n topvoetballer weet je zeker dat de cameraploegen erbij zijn.”
Aandacht genoeg dus, maar de komende tijd moet blijken of Portugal klaar is voor het goededoelenwater. In Nederland vertelt De Nekker in ieder geval een mooi jaar achter de rug te hebben: er werden bijna 1,5 miljoen verpakkingen verkocht. Goed voor een totale donatie van 90.000 euro aan waterprojecten. De UNHCR gebruikt de donatie voor schoon water in een vluchtelingenkamp in Noord-Ethiopië.
Earth Water werd niet alleen verkocht op het Tapps Volleybaltoernooi (goed voor een donatie van 50.000 euro) en De Parade (30.000 euro), maar was ook het ‘officiële water’ van de Advertising Week in New York. De Nekker: “Toen was ons water dus verkrijgbaar in Parijs, Barcelona en New York, dat is wel tof.”
De evenementen hebben toegezegd ook komend jaar weer Earth Water te willen gebruiken, maar De Nekker moet nog zijn best doen om horecagelegenheden tot karton te bekeren. “We hebben een designpak laten ontwerpen voor de horeca, maar daar hebben ze toch liever de uitstraling van glas. Daarom wordt in februari een Earth Water-fles gepresenteerd.” In die maand wordt ook de Earth Water-campagne in België gelanceerd.
Door Hester van de Kaa