Bedrijven hebben te maken met steeds complexere risico's. Dusdanig, dat het hun de kop kan kosten. Hoe beperk je de risico's, zeker in deze barre economische tijd? Podiumauteur Eltjo Veentjer geeft tips.
Nederland zit in een economische crisis. Beetje bij beetje wordt duidelijk wat de financiële gevolgen voor de consumenten zijn. De effecten voor individuele bedrijven zullen pas op lange termijn duidelijk zijn. Dit hangt simpelweg van zoveel factoren af dat we altijd afhankelijk blijven van zoiets als voortschrijdend inzicht. Hoe herstellen de economieën om ons heen, blijft de euro sterk? Ook pech, rampen en andere onvoorziene omstandigheden kunnen de geplande scenario’s overhoop gooien.
Kettingreactie
In betere tijden kunnen bedrijven wel tegen het eerste stootje en staan incidenten vaak op zich. Helaas heeft de huidige financiële crisis het eigen risico en daarmee de zakelijke veerkracht van veel ondernemers al aangetast. Naar verwachting duren de gevolgen ook nog wel even voort. Bijkomend risico is dat incidenten niet langer op zich staan maar een kettingreactie teweeg kunnen brengen. Het ene faillissement kan een ander bedrijf in problemen brengen, bijvoorbeeld omdat ze niet langer kunnen afnemen of leveren.
Als voorbeeld: Ik sprak een fabrikant die schade heeft opgelopen dankzij de tsunami in Japan. Het bedrijf werkte met twee toeleveranciers in verschillende werelddelen om leveringsrisico’s te beperken. Tijdens de tsunami in Japan kwamen zij erachter dat beide bedrijven grondstoffen haalden bij dezelfde toeleverancier uit Japan, waardoor het productieproces een paar maanden stil kwam te liggen.
Zelfregulering
Wat kunnen we doen om onszelf hier tegen te beschermen? In vroegere tijden spraken boeren in een bepaald gebied -als vroege vorm van verzekering- onderling af om het risico van bliksem met elkaar te delen. Als een koe geraakt werd dan deelden de andere boeren in de kosten. Helaas gaat het in de moderne tijd niet zo makkelijk en zijn de mogelijke risico’s vele malen complexer. Daarnaast speelt mee dat het nieuwe kabinet overheidsbemoeienis terug wil dringen. De verantwoordelijkheid komt hierdoor bij de bedrijven zelf te liggen: Crisistijd dwingt bedrijfsleven tot zelfregulering.
Businesscontinuïteit
De trend die ik zie is dat bedrijven niet langer alleen maar naar hun eigen bedrijfsprocessen kijken, maar ook naar de processen van hun toeleveranciers om de hele keten te beschermen. Steeds meer bedrijven stellen een normering als harde voorwaarde om te mogen leveren. Een voorbeeld daarvan is De Nederlandsche Bank, die als antwoord op de crisis delen van de Business Continuity Management-norm ISO 22301 oplegt aan banken en verzekeraars. Ook bij bedrijven binnen het MKB, bijvoorbeeld de kleinere toeleveranciers van supermarkten, lopen vaker tegen deze voorwaarde aan.
Het is daardoor van belang dat bedrijven echt alle processen onder de loep nemen om mogelijke risico’s in kaart te kunnen brengen. Uiteindelijk wil elk bedrijf zijn businesscontinuïteit bewaken om zijn klanten te allen tijde te kunnen bedienen. Bedrijven die hierover nadenken en hiernaar handelen, worden gedwongen strategische keuzes te maken over de manier waarop welke risico’s afgedekt moeten worden en dat is precies waar het bedrijfsleven behoefte aan heeft. Dit is niet alleen belangrijk tijdens zware economische tijden, maar zorgt er ook voor dat je weet hoe om te gaan met onvoorziene omstandigheden als bijvoorbeeld brand, diefstal (materieel of bedrijfskritische informatie) en faillissement van een debiteur.
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Eltjo Veentjer, Commercial Manager BSI (British Standards Institution) Nederland.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'