Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werknemer zkt. collega

PERSONEEL Personeel vinden is een dure en tijdrovende klus. Dus waarom begint u niet met netwerven?

Bij internetbureau Tam Tam in Delft doen ze al zo’n drie jaar aan netwerven. Specialisten kennen specialisten en daarom is netwerven een perfecte manier om aan goede mensen te komen, zegt Paul Manuel, oprichter en partner van Tam Tam. “Er zijn voldoende goede ict-specialisten, maar je moet ze weten te vinden. Onze medewerkers zijn een hele belangrijke bron als het gaat om het werven van nieuw personeel. Ze gaan op zoek naar mensen van wie ze denken dat ze binnen de cultuur van ons bedrijf passen.”
De werkwijze is een trend aan het worden: steeds meer bedrijven gebruiken hun eigen personeel voor het vinden van nieuw talent. ‘Netwerven’ blijkt veel op te leveren en de kosten zijn laag. Een bonus, cadeau of een weekendje weg blijkt meestal al voldoende om medewerkers op zoek te laten gaan naar leuke en goede nieuwe collega’s.

Kleine beloning
Het personeelsbestand van Tam Tam is het afgelopen jaar gegroeid met veertig procent. Meer dan de helft van de nieuwe medewerkers –in totaal werken er nu zeventig mensen- is als sollicitatiekandidaat aangedragen door het eigen personeel. Veel medewerkers ontmoeten andere specialisten op internet, bijvoorbeeld via weblogs. “We sporen onze medewerkers aan om kennis met anderen te delen, want als je kennis geeft, krijg je ook kennis terug. Of in dit geval vind je op die manier een nieuwe collega”, legt Manuel uit.
De netwerver wordt door zijn werkgever over het algemeen beloont voor zijn inspanningen. Beloningen lopen nogal uiteen, van een leuke bonus tot een dubbel maandsalaris. Dat netwerven écht effectief is, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Leuven. Personeel dat is binnengekomen via netwerven blijft langer bij de werkgever, omdat ze uit eerste hand weten hoe het bedrijf werkt en welke sfeer en cultuur er heerst. Ze worden daardoor niet snel teleurgesteld. Het blijkt ook dat een erg hoge beloning juist averechts werkt. Werknemers gaan dan te fanatiek op zoek naar nieuwe collega’s en zijn minder kritisch in de voorselectie.
Bij Tam Tam houden ze het daarom op een ‘aardigheidje’. Een weekendje weg, een leuke gadget of activiteit is voldoende om de werknemers van het internetbureau te motiveren om op zoek te gaan naar nieuwe collega’s. “Het past niet binnen onze filosofie om daar een hoge beloning aan te hangen. Onze werknemers moeten het vooral leuk vinden om nieuwe mensen te vinden, omdat ze trots zijn op het bedrijf waar ze werken”, zegt Manuel. “Wij waarderen het dat ze meehelpen met het zoeken van personeel, en daarom krijgen ze een aardigheidje.” Netwerven is overigens niet de enige wervingsmethode die Tam Tam gebruikt. “Uiteraard werven we ook via andere kanalen, zoals vacaturesites. Daarnaast proberen we als internetbureau natuurlijk zoveel mogelijk op een andere manier internet in te zetten. Zo zijn we nu, samen met de TU in Delft en Microsoft bezig met een online game voor studenten informatica.” (KQ)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Zelf netwerven?
– Netwerven is een goedkope en eenvoudige manier om nieuw personeel te vinden
– Het werkt alleen als uw werknemers ook echt trots zijn op uw bedrijf en daarom graag anderen binnenhalen.
– Zorg voor een leuke beloning, maar maak het niet te gek. Anders zullen uw netwervers iedereen proberen te strikken. Hang een voorwaarde aan de beloning om te voorkomen dat netwerven toch een dure grap wordt. Bijvoorbeeld dat een nieuwe werknemer minimaal een jaar in dienst moet blijven, voordat de netwerver recht heeft op de beloning.
– Gebruik naast het netwerven ook andere wervingsmethodes, om aanbod en keuze te vergroten en niet altijd in dezelfde vijver te vissen.

Meer informatie? www.sprout.nl/personeel