Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom elk bedrijf heldere kernwaarden moet hebben

Niet alleen wordt het zo duidelijker voor klanten en prospects waar je bedrijf voor staat, ook je personeel kan met kernwaarden beter werken. Het is daarom voor elk bedrijf belangrijk dat je kernwaarden duidelijk en aanwezig zijn in je bedrijf.

Kernwaarden bedrijf
Young man and woman positioning orange puzzle pieces while standing at the edge of cliff against white background

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.

Wat kernwaarden van bedrijven zijn

Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Wat kenmerkt je bedrijf, wat wil je bereiken en wie ben je? Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen.

Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid. Ook als je maar een klein bedrijf hebt.

Kernwaarden van je bedrijf bepalen

De zoektocht naar het vaststellen van de kernwaarden kunnen lange sessies opleveren, maar Kees de Jong van nlgroeit raadt een handigere methode aan: ‘De beproefde manier is om met je team te gaan zitten en een lijst samen te stellen met de toppers uit je bedrijf. Wie zijn nu de mensen die je graag naar een klant stuurt?’, legde hij eerder uit in de Sprout Groeigids: Hard gaan met de juiste mensen.

‘Daarna bekijk je waarom je precies die mensen kiest. Zijn ze positief, slim of zetten ze altijd de klant op één? Dat groepeer je, benoem je en zo kom je op de kenwaardes die jij zoekt.’

Goede kernwaarden zijn in ieder geval geen lege marketingslogans die je op je website zet, zoals: Met Borax tuinmeubelen zit je goed. Het moet niet gaan over je product of dienst, maar over de mentaliteit binnen je bedrijf, de cultuur, de intrinsieke waarden van de personen binnen je bedrijf.

Voorbeelden van kernwaarden bedrijf:

Aandacht Doelgericht Innovatief Plezier
Avontuur Duurzaam Klantgericht Respect
Betrouwbaar Eenheid Liefde Samenwerken
Betrokken Eerlijk Nuchter Vertrouwen
Creatief Effectief Ondernemend Vitaal
Daadkracht Enthousiast Optimisme Zorgvuldig
Discipline Flexibel Passie Zorgzaam

Bron van de voorbeelden van kernwaarden voor je bedrijf komen van Ondernemen Met Personeel.

Kies welke waarden het beste bij jouw organisatie passen. Laat je personeel meebeslissen. Probeer aan de hand van de meest passende waarden een originele manier te vinden om die waarden te verwoorden. Kies je bijvoorbeeld voor Daadkracht, dan kun je die kernwaarde voor je bedrijf omschrijven als: Geen woorden, maar daden. Of: Just do it.

Of denk aan slogans die je intern gebruikt en makkelijk te onthouden zijn. Je kunt de kernwaarde ook eenvoudig beginnen met Wij zijn … of Wij hebben…. Bijvoorbeeld: Wij zijn ondernemend en optimistisch. Wij hebben plezier in ons werk. Zo creëer je een eigen slogan.

Voorbeelden kernwaarden bedrijven

Kernwaarden Coolblue
Gewoon verwonderen

Eigenzinnig – dus een beetje anders
Gewoon, doen – elke dag een beetje beter
Vrienden – eerlijk, direct, open
Flexibel – durven veranderen

Kernwaarden AFAS
Doen, vertrouwen, gek, familie

Kernwaarden Bux
Adventurous – and seize the opportunity
Knowledgeable – but keep on learning
Responsible – for what you do

Kernwaarden Netflix
We: 1. encourage independent decision-making by employees 2. share information openly, broadly, and deliberately 3. are extraordinarily candid with each other 4. keep only our highly effective people 5. avoid rules

Kernwaarden LinkedIn
Members first
Relationships matter
Be open, honest and constructive
Demand excellence
Take intelligent risks
Act like an owner

Maak kernwaarden van het bedrijf bekend

De kernwaardes laten zien hoe jij je of je onderneming wil dat het is, de bedrijfscultuur is hoe het in de praktijk daadwerkelijk gaat. Dat kan best flink verschillen. Het is aan jou en de rest van het management om de kernwaarden te blijven benadrukken via verhalen en voorbeelden. Welke beslissingen en gedragingen waren in lijn met de kernwaarden en welke niet?

Zorg dat je werknemers er niet omheen kunnen, in positieve zin. Maak ze enthousiast om deze kernwaarden uit te dragen in alles wat ze doen. Maak ze ook zichtbaar: hang ze op, stuur ze rond, zet ze voorop je personeelshandboek. Bespreek de kernwaarden van het bedrijf ook tijdens het functioneringsgesprek. Spreek concrete actiepunten af om de kernwaarden te vertalen naar de praktijk. Zo kan ieder personeelslid zich de kernwaarden eigen maken.

Draag als bedrijf de kernwaarden uit

Als leider moet je de kernwaarden belichamen. De gevleugelde uitspraak is immers dat mensen niet doen wat je zegt, maar doen wat je doet. Je kunt als leider niet benadrukken dat iedereen op de kosten moet letten en zelf de creditcard van de zaak leegtrekken. Je kunt mensen niet vragen een deel van hun vrijdagavond op te offeren om de klus af te krijgen en zelf in de voormiddag al aan het weekend beginnen. En je kunt niet collegialiteit als kernwaarde formuleren en zelf graag roddelen over personeel.

Kernwaarden Netflix

Patty McCord, bij Netflix lange tijd verantwoordelijk voor hr, omschrijft in haar boek Powerful hoe ze dit bij Netflix deden. ‘Bij Netflix hebben we uitgebreid en consistent naar iedereen gecommuniceerd in welk gedrag we discipline verwachtten, en dat begon bij het managementteam en alle leidinggevenden.’

Lees ook: Hoe je een team goed laat samenwerken: 5 valkuilen en oplossingen 

‘Het was voor ons zo belangrijk dat iedere werknemer onze filosofie begreep en het gedrag dat we wilden zien, dat Netflix-ceo Reed er een Powerpoint van maakte, waaraan ik en anderen van het managementteam aan hebben bijgedragen.’

Gebruik je kernwaarden ook tijdens de werving en selectie van nieuw personeel. Neem ze op in het functieprofiel en de vacaturetekst. Zo trek je de juiste personen aan die passen bij de bedrijfscultuur.

Zo zet je kernwaarden in

Kernwaarden zijn belangrijk voor de identiteit van je bedrijf. Ze geven je werknemers houvast en het gevoel dat ze aan iets belangrijks bijdragen. Dat zal ze motiveren. Het zal (op den duur) hun houding en gedrag bepalen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zorg er vooral voor dat werknemers weten wat er van hen verwacht wordt om de kernwaarden uit te dragen. Onderbouw de kernwaarden met feiten en cijfers. Of beter: met voorbeelden en ervaringen van je werknemers zelf. Dan zullen de kernwaarden gaan leven en zal je personeel erachter staan. Dat versterkt de onderlinge band – maakt het team sterker. Daar zal je bedrijf veel voordeel bij hebben.

Bron: Ondernemen Met Personeel

Kernwaarden bedrijf

Hoe vind je kernwaarden?

Wat kenmerkt je bedrijf, wat wil je bereiken en wie ben je? De kernwaardes laten zien hoe jij of je onderneming wil dat het is. Elk bedrijf heeft drie tot vijf kernwaarden.

Wat is een bedrijfscultuur?

De bedrijfscultuur bepaal je op basis van drie tot vijf kernwaarden. Met de kernwaardes spreek je uit hoe je wil dat het bedrijf is, de cultuur is hoe het in de praktijk daadwerkelijk gaat.

Hoe presenteer ik kernwaarden van het bedrijf?

  • Hou het simpel
  • Stel je missie centraal
  • Benoem je waarden
  • Wees transparant
  • Maak er teamwork van
  • Deel het zo veel en zo vaak mogelijk