Zelfs als de medewerker zelf denkt absoluut weg te willen, kunt u hem of haar nog overhalen te blijven. Zo doet u dat.
Als een belangrijke schakel binnen het bedrijf vertrekt, kan dat onmiddelijk schadelijk zijn. Reageer daarom snel: zeg die vergadering af en confronteer de vertrekker. Laat in dat gesprek onmiddelijk weten dat u hem of haar niet kwijt wil.
Stap twee is een gesprek aangaan om te achterhalen wat de echte reden is dat iemand weg wil. ‘Een hoger salaris’ is waarschijnlijk een smoes om pijnlijkere redenen niet aan te hoeven snijden, meent Leigh Branham, auteur van ’The seven hidden reasons why employees leave’.
Is eenmaal duidelijk wat de echte reden is, laat het dan een dag of twee berusten zodat de emoties wat zijn gezakt. Dan hebt u ook tijd om te bedenken of u deze medewerker echt wil behouden en hoeveel dat u waard is.
Is hij of zij echt bijna onmisbaar, dan moet u er ook echt wat voor over hebben. Een paar maanden verlof aanbieden, zoals de Amerikaanse entrepreneur Lou Hoffman deed, kan bijvoorbeeld helpen. En als u aangeeft iets te gaan veranderen, dan moet u daar ook serieus iets aan doen.
Natuurlijk zal het niet altijd lukken iemand over te halen. Maar dan heeft u in ieder geval weer wat geleerd over wat uw personeel dwars zit.