Of je nu zwaar in de rode cijfers aan het duiken bent of prachtwinsten draait. Veel werknemers hebben geen benul hoe het bedrijf er voor staat. Je kunt er maar beter zo eerlijk en open mogelijk over zijn.
Ondernemers houden nogal eens onnodige informatie achter voor hun werknemers. Ze runnen hun bedrijf als een geheime operatie. Al die geheimzinnigheid is vaak overtrokken. De grootste gevaren van het achterhouden van informatie voor je op een rijtje:
1. Geen medewerking
Je werknemers hebben het beste voor met je en jouw bedrijf, maar daarvoor moeten ze wel weten wat het management met het bedrijf voor ogen heeft. Als personeel niet weet welke doelstellingen gesteld zijn en in hoeverre deze al zijn behaald, kunnen ze je er ook niet helpen te realiseren.
- Lees meer over hoe het communiceren met je werknemers.
2. Geruchtenstroom
Des te groter het geheim des te groter de geruchtenstroom. Wanneer je weinig informatie prijsgeeft, vullen mensen zelf via roddels en vermoedens de gaten die je laat vallen. De kans is erg klein dat dit in uw voordeel is. Om speculaties te voorkomen zult je dus gewoon moeten zeggen waar het op staat.
3. Wantrouwen
Hoe kun je verwachten dat je team gemotiveerd is als ze constant het gevoel hebben dat je met een dubbele agenda werkt en dingen voor ze achterhoudt? Als je ze te lang van informatie onthoudt, zullen ze je in alles wantrouwen. En wanneer een en ander uitkomt, zijn ze niet welwillend om hun actieve medewerking te verlenen om de ontstane problemen op te lossen.
4. Waarheid duurt het langst
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. En ook hier is de kans dat het dan vervelend voor je uitpakt. Want ‘het lek’ zal zo zijn eigen redenen hebben om de informatie prijs te geven. Gezien de eerste versie vaak als het meest geloofwaardige wordt gezien, is het van belang om zelf de eerste te zijn die zijn kant van de zaak vertelt.
Lees ook het artikel over de 5 grootste communicatievalkuilen.
Lees ook het boek “Transparantie” of volg het congres (Her)-winnen van vertrouwen en het belang van transparante communicatie. (16-09-2010)