Vrijdag presenteren we de Sprout 50 – de ranglijst van de grootste uitdagers van Nederland. Komende week krijgt u iedere dag een voerproefje van de Sprout Challenger 50.
Studelta levert twee diensten: uitzendwerk op uurbasis en bemiddeling voor vast werk.
De onderneming wil geen standaard uitzendbureau zijn. Dat blijkt onder meer uit de inschrijfprocedure. Die bestaat uit meer dan het achterlaten van een cv. Na een motivatiebrief volgt een intakegesprek van een uur.
Randstad
Twee jaar na oprichting werkt de onderneming vanuit drie vestigingen en heeft het 3.000 studenten in haar bestand en 220 parttimers aan het werk – waarvan twintig bij Studelta zelf. “We zitten kort op de markt”, zegt medeoprichter Joris Hoogenbosch. “We kunnen partijen als Randstad daarmee echt voor zijn. We plakken geen vacatures op het raam, maar zoeken de kandidaat op. Bij de universiteit, de hogeschool, de mensa of in de kroeg.”
Luisteren
Ondanks de voortvarende start blijft Hoogenbosch realistisch. “Ook al heb je de wind in de zeilen, dan nog moet je creatief zijn, luisteren naar de markt.” Studelta is met 3.000 inschrijvingen een kleintje onder de traditionele uitzendbureaus. De schuld van de markt, vindt Hoogenbosch. “We zijn er vast van overtuigd dat het over twee jaar geen zin meer heeft om als werkgever tegen net afgestudeerden te roepen: ‘wij zijn de leukste’. Werkgevers zijn zich er onvoldoende van bewust dat ze veel eerder met de werving moeten beginnen. Als ze talent willen binnenhalen, moeten ze er in het derde studiejaar al bij zijn.”
Mocht de markt zich ontwikkelen zoals Hoogenbosch voorspelt – de huidige krapte op de arbeidsmarkt is een mooie indicatie – dan is er nog veel te winnen. Volgens Hoogenbosch zit het bedrijf ook daarom nog in de groeifase. “Dat blijkt alleen al uit het aantal opdrachten dat op ons afkomt.”
Verkoop
De komende tijd moet het bedrijf bepalen of het verder gaat op eigen kracht of een partner zoekt. Consultancy projectorganisaties als Brunel en Eiffel zijn een gedroomde partner. “Zij kunnen een programma bieden van derde jaar studie tot vijftien jaar werkervaring. Van starter tot professional”, zegt Hoogenbosch.
Ook verkoop is een optie, er is concrete interesse, maar de ondernemer vindt het te vroeg. “Ik ben niet iemand van de snelle exit”, vertelt Hoogenbosch.
Dom spelletje
En dan nog is het de vraag of het ooit tot een verkoop komt. Hoogenbosch twijfelt openlijk aan zijn businessmodel. “We spelen hier eigenlijk een heel dom spelletje. Een student meldt zich aan voor een vaste baan, wij bellen een werkgever, de student komt op gesprek, krijgt een baan en wij vangen 6000 tot 7.500 euro. Waarom zouden we dat bedrag niet delen tussen de student, de onderwijsinstelling en Studelta? Maak die markt maar transparant.”
Gebakken lucht
Bang om zichzelf in de voet te schieten is Hoogenbosch niet. Nieuwe internetdiensten zouden er nu al voor zorgen dat de markt verandert. “We gaan naar een markt van talentmakelaars. Laat bedrijven maar tegen elkaar opbieden in de strijd naar de beste kandidaat.” En uiteindelijk grijpt de student de macht. “Zij hebben ons in de toekomst echt niet meer nodig. Dan bepalen ze zelf hun startpremie. Werving en selectie is in zo’n transparante markt gebakken lucht.”
Studelta
Opgericht: 1 april 2005
Investering: 700.000 euro
Verwachte omzet 2007: 7 tot 8 miljoen euro, winst: 800.000 euro
2008: 12 miljoen euro omzet – 2,5 miljoen winst
Lees het volledige artikel in de Sprout 50 Challengers – de ranglijst van de grootste uitdagers van Nederland – die vrijdag verschijnt.