Méér dan aan adviezen over strategische of organisatorische zaken hadden de voor de Sprout 100 geënquêteerden behoefte aan uitzendkrachten, gedetacheerde of andere flexibele medewerkers. De ondernemers, zelf types van de mouwen opstropen, hadden werkers nodig, lui die met hun poten in de blubber staan. Die haalden ze nog het beste bij Tempo-Team of Dactylo. Na Vedior, op plaats 8 in de lijst, zakt de tevredenheid van de tijdelijke bazen onder de 70 procent, maar erger dan de 64 procent tevreden klanten van nummer 12 Adecco wordt het gelukkig niet.
Voor zover er tijd en ruimte was om in meer beschouwende zin een boom op te zetten over de bedrijfsvoering, gebeurde dat met consultants van BDO Bestuur & Management, van Deloitte, Atos Consulting, Ernst & Young of LogicaCMG. Deze bedrijven kwamen vaak al voor andere dingen over de vloer, voor het controleren van de boeken of het inrichten van een it-omgeving. In het geval van Atos Consulting, Ernst & Young en LogicaCMG had het beter bij accountancy of it kunnen blijven, met de adviezen van BDO en Deloitte schoten de ondernemers wél iets op.
GITP heeft niets met adviesafdelingen van accountantskantoren of it-dienstverleners te maken, en nog minder met uitzendbureaus. We alles met management en personeel, dit Gemeenschappelijk Instituut voor Toegepaste Psychologie, zoals het in 1956 werd opgericht. GITP weet veel van het functioneren van mensen in organisaties, weet meer over uw functioneren dan u zelf. Negen van twaalf respondenten begrepen waar het over ging: 75 procent tevreden, waarmee GITP op een vijfde plek in de sector komt.
Een aparte vermelding verdienen verder Commit, nu als Achmea Vitale onderdeel van Achmea, en Arboned, dat met Randstad op een gedeelde tiende plek in de lijst staat. Achmea Vitale en Arboned adviseren bedrijven over hoe ze hun personeel gezond kunnen houden. Vooral op Arboned doen ondernemers veelvuldig een beroep, hier met 39 respondenten het hoogste aantal in de lijst. Voor zover de inspanningen van Arboned niks opleverden, konden de ondernemers met Tempo-Team of Dactylo bellen.
1 Tempo-Team
Tevreden klanten 87 %
Waarvan ‘uitstekend’ 0 %
In de branche voor managementadvies, tijdelijk- en interimpersoneel wordt Tempo-Team eerste. Toch is de samenwerking met Tempo-Team niet helemaal een onverdeeld genoegen. Ze hadden wel een grote mond en zo, de flexwerkers van Tempo-Team, gelet op wat je ervoor betaalde haalden ze een voldoende (60 procent van de klanten tevreden, 7de op het onderdeel prijs-kwaliteit), de intercedente was vriendelijk en behulpzaam (4de op ‘onafhankelijk advies’, 73 procent tevreden), maar klachten oplossen was er niet bij (40 procent tevreden, 15de en voorlaatste in de sector). Misschien hadden ze niet op klachten gerekend.
2 BDO Business Control
Tevreden klanten 85 %
Uitstekend 15 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van klachten oplossen, flexibiliteit, inhoudelijke kennis, aanbevelenswaardigheid aan derden en gewenste samenwerking in de toekomst.
Dan gaat het hier anders. Klachten oplossen, flexibel opereren, blijk geven van inhoudelijke kennis, van alles deed BDO Business Control als beste in de sector. Je vraagt je af hoe ze tijd overhielden voor het adviseren over Business Control. Tevreden klanten stellen geen vragen: die bevelen BDO aan bij derden en doen er ook in de toekomst graag een beroep op.
3 Deloitte Consulting
Tevreden klanten 85 %
Uitstekend 0 %
De consultants van Deloitte hebben overal verstand van, van cijfers en consulting, strategie en human recources. Het zijn mensen van wie je als vanzelf onder de indruk raakt. Elf van 13 respondenten in de Sprout 100 is dat ook overkomen. Toen ze er even voor gingen zitten, hadden ze toch nog een paar puntjes: klachten werden maar voor 54 procent van de klanten naar tevredenheid opgelost, de rekening viel 62 procent tegen, ook in vergelijking met de kwaliteit van het geleverde (46 procent tevreden).
4 Dactylo
Tevreden klanten 85%
Uitstekend 0 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding.
Een met Deloitte gedeelde derde plaats in de sector voor Dactylo: zelfde aantal respondenten (13), zelfde waardering. Maar daar houdt de vergelijking op. Je doet een beroep op Dactylo als er wat moet gebéuren: typen, schuiven, aan de slag! Die 15de plek in de sector op ‘inhoudelijke kennis’ is niet erg, voor praten is geen tijd meer. Als je aan het slot de prijs afzet tegen de kwaliteit, kom je tot de conclusie: dat was een goed idee, Dactylo bellen. Dactylo is onlangs overgenomen door uitzendconcern Randstad, de vestigingen worden omgebouwd tot Randstad-filialen.
5 GITP
Tevreden klanten 75 %
Uitstekend 8 %
Ooit opgericht door minister-president De Quay (1959-1963) en minister van Onderwijs Theo Rutten (1948-1952), dit Gemeenschappelijk Instituut voor Toegepaste Psychologie, kortweg GITP. Nog altijd bezig met ‘beoordelen en ontwikkelen’, met het hele plaatje van bemensen en organiseren, volgens de formule: “Individu x Maatschappelijke Inbedding = Passie + Kracht”. In de psychologie weten ze: het hoeft niet precies te kloppen, als je er maar over kunt praten. Het was 9 van 12 respondenten een genoegen.
6 Content
Tevreden klanten 75 %
Uitstekend 0 %
Nog eentje waarover is nagedacht: Content = tevreden, en Content = inhoud. Ook hier is 75 procent, 9 van 12 respondenten, tevreden, niet per se over inhoud (7de in de sector op ‘inhoudelijke kennis’, 58 procent tevreden) en nog minder over klachten oplossen (14de, 42 procent) of de verhouding prijs-kwaliteit (11de, 50 procent), maar over het algehele beeld van Content. Dat is een modern uitzendbureau, dat in de arbeidsbemiddeling uitgaat van acht types mensen: van gemaksgeoriënteerden, via opwaarts mobielen tot postmoderne hedonisten. Om met Reve te spreken: er komt weer geen normaal mens in voor.
7 Manpower
Tevreden klanten 71 %
Uitstekend 29 %
Tussen de uitzendkrachten van Manpower zitten op z’n minst vier héle goeie. Vier van 14 respondenten in de Sprout 100, 29 procent, zijn helemaal tevreden. Het Amerikaanse Manpower, een van de grootste uitzendorganisaties ter wereld, is sowieso altijd op zoek naar toppertjes, voor de logistiek, de administratie, voor callcenters. “Met een beetje telefoonstem kun je dag en nacht geld verdienen,” schrijft Manpower. Wat zijn ze van plan? Ook ‘s nachts bellen?
8 Vedior
Tevreden klanten 71 %
Uitstekend 0 %
Onlangs overgenomen door Randstad, voor 3 miljard euro, een transactie die tot gevolg heeft dat het merk Vedior van de Nederlandse markt verdwijnt. De winkels worden ondergebracht bij Tempo-Team, ook al een Randstad-dochter. Voor het laatst in de kolommen dus, Vedior, met verder weinig opzienbarende cijfers. Een derde plek in de branche op het onderdeel klachten oplossen (64 procent van de respondenten tevreden), een vijfde op prijs vergeleken met kwaliteit (ook 64 procent), dat was het wel.
9 Yacht
Tevreden klanten 67 %
Uitstekend 8 %
De luxere uitzendkrachten van Randstad zijn ondergebracht bij Yacht. Daar zitten de echte toppers, de hoogopgeleide professionals: “Yacht, dan komt er iemand binnen”. Van twaalf respondenten in de Sprout 100 waren er acht tevreden nadat de Yacht-professional weer was vertrokken. Je kon er alle kanten mee op (2de in de sector op ‘flexibiliteit’, 75 procent tevreden), maar de volgende keer proberen we toch iemand anders: 16de en laatste in de sector op ‘samenwerken in de toekomst’. Dat willen maar twee respondenten.
10 Randstad
Tevreden klanten 67 %
Uitstekend 0 %
Randstad zelf staat op de tiende plek in het Sprout 100-onderdeel Management & Personeel, maar het concern als geheel staat na de laatste overnames in feite op de plekken één, vier, acht, negen en tien. Bij elkaar opgeteld kom je dan toch tot heel veel tevreden klanten. 37 procent van 30 klanten wil in de toekomst samenwerken met Randstad, 63 procent dus niet. Nou, dan gaan ze toch naar Tempo-Team, als ze daar zo tevreden over zijn?
Bekijk hier de volledige Sprout 100 (pdf)