Ruim een kwart (27 procent) van alle hoogopgeleiden die op zoek zijn naar nieuw werk doen dit vanwege hun leidinggevende, zo blijkt uit het recent verschenen jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek. De onderzoekers bevroegen 4.883 hoogopgeleide Nederlanders tussen 28 februari en 5 april 2020, oftewel deels gedurende de opmars van de eerste golf van het coronavirus.
Deze 27 procent kan het niet goed vinden met zijn leidinggevende of het management. Het blijkt vooral voor mannen te gelden: bij hen is dit 50 procent vaker het geval dan bij vrouwen.
Onvoldoende doorgroeimogelijkheden
De belangrijkste beweegredenen om van baan te veranderen, waren echter onvoldoende doorgroeimogelijkheden (41 procent) en de inhoud van het werk (40 procent). De belangrijkste redenen om een werkgever juist trouw te blijven, zijn de uitdagende inhoud van het werk (60 procent), prettige collega’s (53 procent), een goede werk-privé balans (52 procent), een goed inkomen (41 procent) en een vast contract (38 procent).
Maar wie verandert er in coronatijd nu van baan? Ook die gedachte lijkt in toenemende mate te leven onder hoogopgeleiden. Dachten in 2018 nog vier op de vijf hoogopgeleiden (82 procent) dat zij hun baan niet zouden verliezen, dit jaar denkt nog 72 procent dit. Onder mannen is het vertrouwen het laagst.
Jongeren negatiefst
Bovendien geldt: de jongst ondervraagden zijn negatiever over hun zelf geschetste toekomstscenario’s. Slechts 45 procent van de jongeren tot 23 jaar is zeker over hun contract bij de huidige werkgever. Millennials zijn het meest optimistisch: 75 procent van hen is zeker over het contract. Generatie X’ers, dus lieden van 40 tot 59 jaar, denkt ook in meerderheid (71 procent) dat het wel los zal lopen op contractueel vlak. Jongeren worden vaker belast met tijdelijke, flexibele contracten, waardoor hun perceptie over de toekomst logischerwijs zwarter is.
De meest populaire vakgebieden voor hoogopgeleide werkzoekenden zijn anno 2020 het onderwijs, onderzoek en de wetenschap. Deze sectoren worden gevolgd door functies in de directie en het management, beleids-, bestuurs- en staffuncties, consultancy-, advies- en researchbanen en posities in de automatisering en ICT.
Ook al gaat het bar slecht met Shell, toch is dat bedrijf dit jaar door de respondenten verkozen tot favoriete werkgever. Het olieconcern wordt gevolgd door KLM, Google, Philips en NS. Afgelopen jaar was KLM nog de populairste werkgever.