Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Philippe Vorst: ‘Franchisers zijn lastig te peilen’

Het is de derde keer in 20 jaar dat New York Pizza met een franchiser botst. Soms is dat onvermijdelijk, zegt eigenaar Philippe Vorst. “Profielen van franchisers lopen erg uiteen.”

Het was in 2002 dat New York Pizza voor het laatst in de rechtszaal had gestaan. Toen stelde de rechter het bedrijf in gelijk bij de contractontbintenis van Abraham Tunc, een Rotterdamse franchiser die zijn schuldenlast niet meer te boven kon komen. “Door een rente van ruim tien jaar heeft hij eigenlijk nog altijd een schuld van een kwart miljoen euro bij ons open staan”, zegt Vorst. “Ik heb me er allang bij neergelegd dat we dat bedrag waarschijnlijk nooit meer terugzien.”

Tunc

New York Pizza’s problemen met Tunc zijn nog altijd niet verdwenen. Via een eigen stichting en site typeert de ex-franchisnemer de pizzaketen al enige jaren als uitzuiger onder de franchise formules. Vorst: “Wij hebben vorig jaar de NFV Franchise Trofee gewonnen, maar meneer Tunc heeft alles geprobeerd om dat tegen te houden. Op een zeker moment was ik het zo zat, dat ik via een wederzijdse kennis gesprekken heb proberen aan te knopen voor een schikking. Ik zou al zijn schulden kwijt schelden, als hij ophield met zijn lasterlijke praktijken. Even leek het erop dat we tot elkaar kwamen, maar vervolgens maakte hij zich weer schuldig aan het verspreiden van onwaarheden.”

‘Niet toegeven’

Het is een reden waarom Vorst nu vasthoudt aan procederen tegen de eerste Zoetermeerse franchiser, waar New York Pizza al jaren gebrouilleerd mee geraakt is. Vorst: “Het is een fout van mij geweest om bij Tunc de hand aan te reiken. Soms zijn ondernemers onbetrouwbaar en niet voor rede vatbaar te krijgen. Dat is ook het geval met deze franchiser. Als ik nu zou schikken, is dat voor die ondernemers een teken dat ik toegeef en een deel van de schuld op me neem. Dat kan niet het geval zijn.”

‘Locaties boeken omzetgroei van 8,9 procent’

De franchiselocaties van New York Pizza stevenen dit jaar af op een omzetgroei van 8,9 procent, zo stelt het bedrijf. In 2012 zorgde een groei van 7 procent voor een omzet van 46 miljoen euro. Volgens de keten is de winstmarge de afgelopen 3 jaar alleen maar groter geworden. De markt in Nederland dreigt met 115 locaties wel te verzadigen. “Dit jaar gaan we in totaal twintig locaties openen, maar over 4 jaar verwacht ik dat de groei stagneert”, zegt Vorst. “We moeten onze winst dan pakken in het optimaliseren van de locaties en het uitbreiden van onze bakkerijformule.”

Snelle groei

Volgens de ondernemer kon de Zoetermeerse locatie ook niet goed omgaan met de groeistrategie van New York Pizza, dat in november of december de Duitse markt zal betreden. Lang niet iedereen heeft de groei naar 115 vestigingen, waarvan 15 in dit jaar, kunnen bijbenen. Tientallen franchisers zijn er uit eigen beweging uit gestapt. Een deel daarvan kon niet omgaan met de verwachtingen van de keten, die zichzelf als kwaliteitsmerk in de markt zet ten opzichte van de grote Amerikaanse prijsvechter Domino’s. Vorst: “Ze verkochten ofwel gewoon zelf de zaak of lieten zich uitkopen. Wat dat betreft zijn de ondernemers uit Zoetermeer de laatste en veruit lastigste loot in de boom.”

Meer meten

Ook directeur Hans Miete ziet het kort geding tegen de franchiser als een belangrijke stap naar een complete schoonmaak van het bedrijf. De ‘rotte appel’ zou er uit zijn. “We maken al een tijdje een kwaliteitsslag in onze groep franchisers”, zegt hij na de rechtszaak. “We zijn onder meer strakker de prestaties van franchisers gaan meten. Deze franchiser vormt echter wel een exces.”

De franchiser uit Zoetermeer legde het strenger screenen van de resultaten zelf uit als een teken van wantrouwen. “Ze dachten gewoon dat wij zwart zaken doen”, zegt Bert van der Plas, een van de eigenaren van de gedaagde Zoetermeerse vestiging. “Daar is mijn compagnon heel boos over geworden.” Ook zou het bij zijn zakenpartner kwaad bloed hebben gezet dat hij geen aanspreekpunt voor New York Pizza was.

‘Moeilijk in te schatten’

“Het is heel lastig om het karakter van een franchiser te doorgronden”, reageert Vorst. “Je hebt, zeker in mijn branche, met heel diverse profielen te maken. Van middelbaar tot universitair opgeleid en met uiteenlopende werkervaring. De franchiseondernemers uit Zoetermeer hebben gewoon een assessment en antecedentenonderzoek doorlopen.”

Lees ook:

Zo procedeert New York Pizza tegen een franchiser

New York Pizza zet rechtszaak door

Zo werd New York Pizza groot

4 faillissementslessen van een franchisebedrijf

Eugene de Bles, de zakenpartner van Van der Plas, vervulde eerder een salesfunctie. Vorst: “Dat is normaliter goede bagage voor een ondernemer. Wel vond ik hem erg onsympathiek. Dat is nu voor mij nu een reden om hem af te wijzen, maar toen koos ik ervoor om hem geen aanspreekpunt te maken.” Het lijkt erop dat Vorst deze keuze niet duidelijk aan Van der Plas heeft uitgelegd. Die zegt dat het hem ‘nooit is verteld waarom De Bles genegeerd werd’. “Ja, dat één aanspreekpunt handiger zou zijn, ofzo.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Strenger selecteren

Vorst bevestigt dus wel dat New York Pizza zijn selectiebeleid strenger heeft gemaakt. “Onze toelatingseisen zijn verscherpt. Bij enige twijfel doen we het niet. Het liefst ga ik in zee met mensen die al ervaring hebben met ondernemen.”

Teambuilding en begeleiding van franchisers was altijd al een aandachtspunt, zegt Vorst: “Er zijn franchisers die zich wel eens vergissen in het verschil tussen omzet en winst. Ook hebben we te maken gehad met een ondernemer die een gokprobleem had. Wij nemen franchisers al jaren bij de hand, samen met de franchiseraad.” Ook gaat New York Pizza op reis met zijn franchisers, zoals deze week het geval is. “We gaan onder meer de fabriek bezoeken waar onze dozen gemaakt worden. Daarna nemen we samen de plannen voor het komende jaar door.”