Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Patrick van Thijn en David Verdooren: kindervrienden

“Wij hebben geen trekpoppen in dienst’

Patrick van Thijn (34) en David Verdooren (41)
Bedrijf: Glam Slam
Frustratie: A&R managers die uitgaan van persoonlijke smaak. ‘Een minachting van je publiek’
Droom: ’In ieder land een pand met alle faciliteiten van studio tot verblijf. En vijf à zes succesvolle internationale acts’
Motto: Kan niet kan niet

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Op de groenteafdeling van de Albert Heijn keken de vrienden Patrick van Thijn en David Verdooren elkaar eens goed aan. Diezelfde avond ontstond het concept voor wereldact Ch!pz. De twee verse platenbazen sprongen in het gat dat hun werkgever liet liggen. Jaren werkten ze bij grote platenmaatschappijen in bestuurlijke functies. Patrick was marketingmanager bij EMI Records, David A&R (artist and repertoire) manager voor Dureco. De malaise in de muziekindustrie duwde de twee vrienden naar het ondernemerschap. Het was kiezen tussen een nieuwe betrekking op een andere afdeling of een afvloeiingsregeling – het startkapitaal voor Glam Slam. Patrick: “Ik ben EMI dankbaar dat ik voor die keuze ben gesteld. Het was het zetje dat ik nodig had.”
Ch!pz ontstond op papier. In het kort: vrolijke muziek, gericht op een jeugdig publiek. Met deze ruwe schets stapten ze naar muziekuitgever EMI. Binnen een kwartier was het startkapitaal van 500.000 euro geregeld. Pas daarna werd gezocht naar artiesten, muzikanten en tekstschrijvers. Ch!pz bleek een succesformule. Binnen een jaar was de lening afbetaald. Nu, drie jaar later, is het bedrijf goed voor een jaaromzet van ruim anderhalf miljoen euro. En dat is alleen voor Europa. Azië, van oudsher de markt voor dit type muziek, moet nog veroverd worden.
Ch!pz is een commercieel product, maar begin bij de twee niet over commercie alleen. David: “Wij worden gezien als die slimme commerciële jongens, niemand kijkt naar die vier mensen die vanaf hun twaalfde keihard werken om op dat podium te komen. Het is echt niet zo dat wij hier trekpoppen in dienst hebben.”
Ch!pz is niet de enige act van Glam Slam. Er staan andere artiesten onder contract, maar het is te vroeg voor een lancering. Patrick: “Wij communiceren pas als het staat. De kwaliteit van het bedrijf mag niet lijden onder druk.” Mede daarom wordt muziek niet altijd direct mondiaal uitgebracht. Het gaat soms van land tot land. Artiesten moeten zichtbaar zijn, optreden, promotietours maken. Het beleid is gericht op continuïteit, niet op snel succes.
Dat is niet alleen een marketingoverweging. Begeleiding is essentieel in de filosofie van het bedrijf. Dat gaat van make-up tot perspresentatie. Alles dat niet direct in het systeem van de artiest zit wordt uit handen genomen of ondersteund. Ook de relatie met de artiest is belangrijk. David: “Vrienden zijn we niet, daar is het leeftijdsverschil te groot voor. Maar we zijn wel erg close. Een act is een langer leven beschoren als je als erg goede collega’s samenwerkt.”
Groei gaat gepaard met personeel. Inmiddels werken er drie man op kantoor, en dat betekent delegeren. Iets dat de twee niet gemakkelijk afgaat. Patrick: “We willen eigenlijk alles zelf doen. Wat dat betreft zijn we wel controlfreaks.” Niet dat David en Patrick nu wel tijd hebben om aan alles deel te nemen. Met het succes groeit de papierwinkel. “We zijn begonnen uit creatief oogpunt en komen er langzaam achter dat we alleen nog maar bezig zijn met contracten. Dat stoort mij vreselijk. Het liefst zijn we bezig met artiesten ontdekken en uitbouwen.”