In 2005 begonnen de dames PersMan, een bureau dat personeelsmanagement verzorgt. Naar eigen zeggen kent het bureau een vrij constante groei, met een enorme vraag in de laatste zes (crisis)maanden. “De laatste maanden hebben we veel spoedklussen aangenomen”, vertelt oprichter Marieke Pepers. “Dat waren vooral reorganisaties.”
Gewoonlijk gaat het de klanten van PersMan echter niet zozeer om ontslagen, maar juist om het aantrekken van de juiste mensen. “Daar hebben de meeste ondernemers helemaal geen tijd voor. Ze maken vaak de verkeerde keuzes, want ze weten niet wat ze in een sollicitatiegesprek moeten vragen.”
Ontslag, maar ook een eenvoudige reprimande, wordt door Pepers’ klanten ook liever aan iemand anders overgelaten. “Het is natuurlijk ook doodeng om zoiets te doen”, stelt ze.
Abonnement
Het handige van PersMan is de ‘abonnements-vorm’ die de oprichters bedachten. Welke MKB’er heeft er nu een fulltime personeelsmanager nodig? Niemand natuurlijk. Daarom sluiten klanten bij PersMan een conctract af voor enkele uren of een dag per week of per maand, of wat er ook maar nodig is, met één van de vijf personeelsmanagers die voor het bureau werken.
Wat nu precies het verschil is tussen een parttime-interimcontract en dit ‘abonnement’ behoeft wel enige uitleg. “Het is een term die we gebruiken om aan te geven dat de personeelsmanager steeds dezelfde is, en dat je hem ook buiten de afgesproken uren kunt bereiken. Het maakt dus niet uit hoeveel je echt gebruik van hem maakt, maar hij is altijd voor je beschikbaar. Je accountant bel je ook wel eens voor wat losse vragen.”