Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met dit rode boekje bewaakt Facebook zijn cultuur

"Bedenk dat mensen Facebook niet gebruiken omdat ze ons leuk vinden, maar omdat ze hun vrienden leuk vinden." Met dit soort slogans, verzameld in een 'Little Red Book'. probeert Facebook zijn 12.000 medewerkers in het culturele gelid te houden.

Bij de groei van een bedrijf In een klein bedrijf zijn de meeste mensen goed op de hoogte van de missie, cultuur en geschiedenis. Maar met de groei van Facebook werd dat een uitdaging, schrijft designer en voormalig Facebook-medewerker Ben Harry. De ontwerper maakte daarom in zijn tijd bij Facebook een boekje dat sinds 2012 – toen het aantal Facebookgebruikers de 1 miljard bereikte – aan alle medewerkers wordt gegeven. 

Harry werd in zijn tijd bij Facebook gekscherend de ‘minister van progaganda’ genoemd. Dat het boekje rood is, is natuurlijk een knipoog naar het Rode Boekje van Mao. In plaats van “Citaten van voorzitter Mark Zuckerberg” is de titel echter “Facebook was not originally created to be a company.”

En het is gevuld met pakkende oneliners als: “Als wij niet datgene maken dat Facebook kapotmaakt, dan doet iemand anders het.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.