Dit artikel verscheen eerder in Sprout Magazine en is mede mogelijk gemaakt door Sprout partner Pickwick.
Nikki Wiesman (38) en Caroline van der Lande (38) vonden het verschil tussen hun privéleven en werken bij een corporate maar een raar contrast. Doordeweeks maakten ze als marketeers bij Heinz en Bacardi lange dagen. Hun honger stilden ze tussen de middag snel met wraps uit de kantine of een broodje eiersalade achter de pc. Pas in het weekend ontspanden ze.
Dat moest anders kunnen. In 2010 startten ze samen de Buurtboer, waarmee ze lekkere, gezonde en gevarieerde lunchproducten leveren aan bedrijven, als alternatief voor de standaard supermarktlunch. “Mensen worden weer blij op de werkvloer als ze samen goed lunchen.” Dat principe passen de dames ook toe in hun eigen onderneming. Ze houden hun werknemers gezond en blij met veel bewuste keuzes die Wiesman en Van der Lande in eerste instantie voor zichzelf maakten. Van der Lande: “Net als bij sport heb je tijdens je werk rustmomenten nodig om beter te functioneren.”
Het werk lijdt er niet onder. De Buurtboeroprichters maken werkweken van veertig uur en draaien een omzet van vier miljoen. Met een businessmodel op abonnementsbasis – inmiddels zijn driehonderd bedrijven klant – verwacht de Buurtboer over drie jaar een omzet van tien miljoen.
Korte werkdagen
De dertig medewerkers van de Buurtboer gaan rond half zes naar huis. Dat staat in het personeelshandboek, maar is geen regel. Van der Lande: “Het gebeurde vanaf het begin vanzelf. Omdat wij er tegen die tijd niet meer waren, konden collega’s niets meer met ons bespreken. Nu het hele kantoor rond half zes leegloopt, blijft niemand lekker zitten. In andere bedrijven gaat dat andersom. Mensen voelen zich bezwaard om voor zevenen te vertrekken uit een vol kantoor.” Aan avondwerkmail doet de Buurtboer ook niet, vanwege hetzelfde besmettelijke effect. Van der Lande kijkt thuis na tienen überhaupt niet meer naar een scherm.
Schijf van vijf
Gedurende de dag drinkt Van der Lande veel thee of warm water met gember. Haar gemberstronken in de koffiehoek verdwijnen nu ook in de theeglazen van collega’s. Daar steekt geen stiekem plan achter om collega’s gezonde gewoontes aan te leren. Dat thee in de nieuwe schijf van vijf staat, wist Van der Lande bijvoorbeeld niet. “Over wat gezond is en niet bestaat zoveel discussie. Als je bewust eet, voel je vaak vanzelf wel aan wat goed is.” Gezond eten is trouwens niet heilig bij de Buurtboer: op de kerstborrel dronk iedereen bier en wijn en ging zelfs die fles wodka schoon op.
Een actieve werkdag
Al jaren lang komt elke maandagmiddag een yogalerares langs op het Buurtboerkantoor. Om kwart voor vijf, als de productiviteit toch niet hoog meer is en de meeste afspraken achter de rug zijn. Wie meedoen, meestal zes of tien collega’s, hangt af van het weer: één keer stond het hele gezelschap in de koelcel.
Een gezamenlijke Bootcamp Kettlebell training staat ook in de planning. Voor midden op de dag, want op kantoor is een douche, waar renners en fietsers al fanatiek gebruik van maken. Zelf onderbreekt Van der Lande de zithouding achter haar computer graag. Besprekingen met collega’s doet ze daarom regelmatig wandelend via de ‘scenic route’, tussen de weilanden verderop, of desnoods door het industriegebied.
Er mislukt ook wel eens een plan: de meditatieruimte is inmiddels weer gewoon een belhok. Niemand maakte er gebruik van, Van der Lande zelf twee keer. “Dan wilde ik mijn hoofd leegmaken, maar schoten er to-dolijstjes door mijn hoofd en zat ik daar omdat het een actiepuntje was.”
Balans
Wat het stimuleren van gezondheid bij de Buurtboer precies kost en oplevert, weet Van der Lande niet. Ze gaat er vanuit dat alles zich terugbetaalt in betrokken werknemers die in de Buurtboer geloven. “Ze werken harder, blijven langer en melden zich niet zo snel ziek bij een verkoudheid.” Cijfers kent ze niet, maar het ziekteverzuim schat ze lager in dan bij bedrijven om zich heen. Haar collega’s van vroeger waren vaak bijna, of helemaal, overwerkt. Het werkethos bij de Buurtboer kan natuurlijk ook liggen aan het soort werknemers. De meeste collega’s zijn jong, vaak begin dertig. Van der Lande: “Jongere generaties waarderen de balans tussen werk en privé meer dan toen ik jong was en het nog ‘stoer’ was om lange dagen te maken.”
NIEUW | Pickwick Fairtrade
Thee drinken op het werk nu nóg (h)eerlijker, met een bewuste keuze voor jou en je medewerkers. Pickwick geeft niet alleen om de kwaliteit van de thee, maar ook om de boeren die de thee verbouwen en de planeet die we samen delen. Daarom introduceert Pickwick nu zes Fairtrade smaken die het internationale Fairtrade keurmerk van Max Havelaar voeren. Deze thee is duurzaam geproduceerd en zorgt voor betere leef- en werkomstandigheden van thee-arbeiders in ontwikkelingslanden. Bestel nu je gratis proefverpakking.