Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Happyholics: liever voldoening dan een bonus

De nieuwe generatie werknemers is niet verslaafd aan werk maar aan geluk, stelt auteur Itamar Sharon. Hij schreef een boek over wat deze ‘happyholics’ beweegt en hoe je ze het beste aan kunt sturen.

Mensen die het niet doen voor de poen, je ziet ze steeds meer, stelt Sharon. Hij raakte zelf als happyholic uitgekeken op zijn werk als consultant, en begon een eigen bedrijf waarmee hij andere bedrijven helpt om jongere werknemers aan boord te houden.

‘Toen kwam ik erachter dat er veel meer mensen zijn die teleurgesteld zijn in hoe het er nu aan toe gaat. Is het nog wel van deze tijd dat je je baas aanspreek met u? Of dat je met buikpijn naar je werk gaat?’ Sharon noemt het ‘bijna bizar’ hoeveel mensen ongelukkig zijn in het werk.

Is het nog wel van deze tijd dat je je baas aanspreek met u?

Mismatch

‘Een jonge vrouw vertelde dat ze elke ochtend boven de wc hing van de spanning. Dan denk ik, hoe kan het dat het er nog op die manier aan toe gaat. Als je zulke dingen vaker terughoort, dan besef je je steeds meer dat er een mismatch is tussen verwachtingen en de daadwerkelijke werksfeer.’

Sharon wil met zijn boek inzicht geven in wie die happyholics nou precies zijn. ‘We hebben het veel over de generatie Y, maar wat er gebeurt er nu echt? Welke complicaties en ervaringen zie je op de werkvloer? Uit de vele gesprekken die ik gevoerd heb blijkt dat veel mensen simpelweg op zoek zijn naar geluk.’Itamar Sharon

Wat zijn je belangrijkste inzichten?

‘Het is voor een bedrijf cruciaal om juist deze mensen aan boord te houden’, stelt Sharon. ‘Niet alleen omdat gelukkige werknemers creatiever en productiever zijn, maar ook omdat je ze nodig hebt om mee te gaan met de maatschappij van nu. En om om te kunnen gaan met een omgeving die snel verandert.’

‘Als je bijvoorbeeld kijkt naar generatie Y, dan zie je dat die op een veel vrijere manier is opgevoed, waarbij ouders en docenten zich meer als gelijke opstelden. Dat maakt het verschil met de werkvloer soms groot, omdat daar leidinggevenden zitten die nog veel belang hechten aan hiërarchie. Frappant is alleen dat ze thuis nog aan hun eigen kinderen vertellen dat ze vooral werk moeten zoeken waar ze gelukkig van worden.’

‘Ongelukkige werknemers zorgen voor een hoger verloop, fysieke afwezigheid en burnouts. Volgens een recent onderzoek van TNO heeft 14 procent van de young professionals (25-29 jaar) al eens burnoutverschijnselen gehad.’

Dit zijn volgens Sharon hun belangrijkste behoeften:

1. Persoonlijk contact: een plek waar je je thuis voelt, zowel qua collega’s als leidinggevenden. Met wederzijds respect, in plaats van meerdere bestuurslagen.’
2. Waardering: echt voelen dat je gehoord en gewaardeerd voelt. 
3. Vrijheid: vrijheid en diversiteit in het werk en je functie.
4. Zingeving. weten waarvoor je het doet: weten wat het belang is van jouw werk
5. Persoonlijke ontwikkeling: continu uitgedaagd worden om te leren en te groeien

‘Bedenk als bedrijf, hoe kan ik deze behoeften op zo’n manier invullen dat mijn werknemer het beste uit zichzelf haalt?’

Wat hebben ondernemers aan dit boek?

Kleinere bedrijven of startups doen het vaak al goed, haast Sharon zich te zeggen. ‘Maar als je kijkt naar de wat grotere of oudere bedrijven dan valt er nog veel te halen.’

Hij beschrijft een bekend mechanisme: hoe succesvoller je wordt, hoe meer je gaat afwijken van datgene wat je succesvol maakt. ‘Wanneer je als ondernemer of startup groeit, moet er opeens een bepaalde structuur komen. Er ontstaan meer meetings, richtlijnen en afgebakende functies. Het neigt al snel naar meer managen en organiseren. Hoe strakker de controle en organisatie, des te minder bedien je een werknemer die op zoek is naar geluk.’Happyholics

Vakantiedagen

Als voorbeeld noemt Sharon het bedrijf Red Frog Events, waar gewerkt wordt met een onbeperkt aantal vakantiedagen. ‘Hun idee is: we vertrouwen werknemers om daar verantwoord mee om te gaan. Als jij iets in 8 maanden kan doen, wie zijn wij dan om jou te beperken.’ Dit had volgens Sharon een positief effect op de kosten doordat vakantiedagen niet bijgehouden hoefden te worden, maar het bedrijf is als geheel vooral veel aantrekkelijker geworden voor nieuwe werknemers. En krijgt daarnaast meer waardering vanuit werknemers die er al zaten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Al met al keren steeds meer mensen zich af van het corporate pad, en beginnen iets voor zichzelf. ‘Er zijn nu gelukkig veel andere manieren om tot je recht te komen en toch een degelijk inkomen te verdienen. Zo gebruiken bijvoorbeeld steeds meer mensen Airbnb voor wat extra inkomsten, zodat ze daarnaast met hun eigen bedrijf kunnen beginnen.’

Happyholics, Leidinggeven aan mensen die het niet doen voor de poen verscheen deze week bij uitgeverij Haystack