In samenwerking met NUzakelijk
Terwijl grote organisaties eerder geneigd zijn de politie er bij te betrekken, doen ondernemers niets omdat ze het niet nodig vinden of niet weten hoe ze het aan moeten pakken. Dat blijkt uit onderzoek van Securitas naar bedrijfsfraude in Nederland onder ruim 500 respondenten.
Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de mkb-organisaties en 17 procent van de grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) niets doet wanneer zij bedrijfsfraude signaleren.
Van de grote organisaties schakelt 21 procent direct de politie in en 28 procent kijkt wat zij kunnen verbeteren om een incident niet nogmaals te laten plaatsvinden. Bij mkb-organisaties is dit respectievelijk 14 procent en 16 procent.
Verklikken
Het merendeel van de werknemers zou zijn frauderende collega aangeven wanneer hij ziet dat deze iets ontvreemd van de baas.
Toch ziet een groot deel van de collega’s wel iets door de vingers en laat aangifte afhangen van het soort fraude (44 procent) of de betreffende collega (2 procent). 36 procent geeft zijn collega sowieso aan.
De belangrijkste redenen om te frauderen blijken ‘gebrek aan loyaliteit’ (41 procent), ‘schulden in de privéomgeving’ (25 procent), ‘gedwongen vertrek’ (24 procent), ‘gebrek aan interesse in het werk’ (21 procent) en ‘de kredietcrisis’ (15 procent).