Steeds meer werknemers mogen later beginnen met werken. Een groot voordeel zou zijn dat de file in de ochtendspits korter wordt. Dat werkt. Het aantal verkeersopstoppingen in de ochtendspits daalde dit jaar met 1,8 procent.
Maar verder lijken flexibele werktijden een averechts effect te hebben. Volgens de ANWB, die de filedruk de afgelopen jaren heeft geanalyseerd, concludeert dat het aantal files vooral tussen 10 uur ‘s ochtends en half vier ‘s middags ‘schrikbarend toeneemt’.
Uitwijken
“Mensen wijken uit voor de ochtend- en avondspits. Gevolg is dat er overdag ook files staan”, aldus een ANWB-zegsvrouw in De Telegraaf.
In totaal is de filezwaarte – filelengte maal de duur – met bijna 23 procent toegenomen ten opzichte van 2006. Het aantal verkeersopstoppingen nam in totaal 8,1 procent toe.
Trajectkaart
Terwijl verkeersminister Eurlings u aanspoort uw personeel wat later te komen werken, komt de ANWB met een onderzoeksconclusie die hem moet doen huiveren. U kunt, zo blijkt uit het onderzoek, uw personeel laten beginnen zo laat u wilt, in de file staat het toch wel. Ons advies: biedt eens een ov-trajectkaart aan.